Alla Bredbandsbolagets fiberkunder får 100 megabit per sekund

Bredbandsbolaget uppgraderar nu sitt LAN-nät och erbjuder 350 000 kunder med fiberuppkoppling en nedladdningshastighet på upp till 100 megabit per sekund. Arbetet påbörjas i oktober och väntas bli klart under andra kvartalet 2006. 75 procent av alla fiberkunder att kommer vara uppgraderade till årsskiftet.

– Vi ger alla våra kunder med fiberuppkoppling tio gånger högre nedladdningshastighet utan att de behöver betala extra för det. Härmed stärker vi vår position som ledande leverantör av riktigt bredband. Med uppgraderingen skapar vi även en plattform för framtida bredbandstjänster, säger Peder Ramel, vd för Bredbandsbolaget. En snabbare nedladdning möjliggör ett bättre utnyttjande av de bredbandstjänster som finns idag. Exempel på nedladdningstid för en DVD-film (4,7 GB, vid teoretiska maxhastigheter): 100 Mbit/s = 6 minuter 10 Mbit/s = 1 timme 2 Mbit/s = 5 timmar 0,5 Mbit/s = 20 timmar Uppgraderingen kommer att ske i storstadsregioner under 2005 och i mindre städer under första halvåret 2006. Teknisk information Uppgraderingen sker automatiskt för alla kunder och ingen förändring i pris eller villkor gäller. För att kunna nå hastigheter upp till 100 megabit per sekund krävs en modern dator med rätt nätverksinställningar. Vidare måste nätverkskortet ha stöd för 100 megabit per sekund samt vara korrekt konfigurerat. Brandväggar, inställningar av TCP och andra program kan begränsa kapaciteten. En bredbandsrouter för hemmabruk klarar sällan mer än 10 megabit per sekund. För ytterligare information Peder Ramel, vd Bredbandsbolaget, 08-506 983 00 Mer information, utrullningsplan och svar på vanliga frågor finns på www.bredbandsbolaget.se/100.