Bredbandsbolaget säljer andel i 3G till Orange

Bredbandsbolaget säljer andel i 3G till Orange Bredbandsbolaget säljer genom sitt dotterbolag B2 Bredband Mobil sin andel på 34% i 3G konsortiet Orange Sverige AB. Köpare är Orange SA som därmed ökar sin ägarandel från 51% till 85%. Övriga andelsägare är Skanska med 10%, NTL 3% och Shipsted med 2%. Försäljningen markerar en fokusering av Bredbandsbolagets verksamhet till kärnaffären utbyggnad av ett fiberbaserat, rikstäckande bredbandsnät och leverans av bredbandstjänster till hushållen. Idag levereras Bredband Hemma, som är marknadens kraftfullaste internetuppkoppling på 10 Mbps i båda riktningarna, till 46.000 kunder av 144.000 uppkopplade hushåll i 32 städer. UMTS-licensen tilldelades konsortiet i december 2000. "Jag är mycket nöjd med vår relation till Orange, och är mycket glad över att vi har kunnat utveckla den till det bästa för både Orange och Bredbandsbolaget. Jag ser fram emot en spännande utveckling med Orange på den svenska marknaden", säger Jan Morten Ruud, VD Bredbandsbolaget. För ytterligare information: Gunnar Sjögren, informationsdirektör Bredbandsbolaget Mobil: 0733-81 90 34 E-mail: gunnar.sjogren@bredband.com eller Christian Lundgren, Prime PR, 070-341 46 32 Om Bredbandsbolaget Bredbandsbolaget är marknadsledande inom bredbandskommunikation i Sverige och erbjuder fiber till fastigheter, bredbandstjänster via LAN- ethernet till flerfamiljsbostäder och små företag. Målet är att skapa världens första dubbelriktade genuina bredbandsinfrastruktur med access till data, telefoni och video. Bredband innebär möjlighet till kommunikationskapacitet långt över vad smalbands-Internet och modemuppkopplingar möjliggör. Bredbandsbolaget erbjuder sina kunder marknadens snabbaste uppkoppling med 10 Mbit/s dubbelriktat. Ett lokalt Ethernet installeras i fastigheten som är förbundet via ett fiberbaserat områdesnät till ett stadsnät och till det nationella fibernätet. Största ägare är NTL, Investor, The Carlyle Group, Continuum Group Ltd och Access Industries. Företaget grundades 1998 och är idag verksamt i Sverige, Norge och Danmark. Bolaget hade den 30 augusti 2001, 46 000 kunder i Sverige. Mer information finns på www.bredband.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/02/20011002BIT00390/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/02/20011002BIT00390/bit0001.pdf