Bredbandsnätet dras norrut i Sverige

Bredbandsnätet dras norrut i Sverige Bredbandsbolaget (B2) och Svenska Kraftnät kommer under hösten 2000 att ha byggt färdigt ett så kallat optofibernät som täcker södra och mellersta Norrland samt Dalarna. Det betyder att flera kommuner i dessa regioner nu på allvar kan börja planera för att ansluta sina centrala områden till bredbandsnätet. Genom avtalet med Svenska Kraftnät, som presenterades den 16 mars, kommer Bredbandsbolaget att få tillgång till ett stort så kallat optofibernät. Den södra delen av nätet kommer nu att kompletteras med ett nät i norra Sverige, den så kallade Optorektangel Norr. De två näten kopplas sedan ihop vid Mälardalen. Nätet i norr kommer att vara färdigställt under hösten år 2000. De kommuner som snart kommer att kopplas ihop med det norra nätet är: Gävle, Sundsvall, Sollefteå, Östersund, Borlänge och Örebro. Det går utmärkt att ansluta även andra kommuner mellan dessa orter, men inga beslut är fattade om sådana anslutningar. Bredbandsbolaget (B2) tror att intresset för att ansluta fler kommuner "längs vägen" kommer att vara stort. - Vi vet att många kommunalråd norr om Stockholm har suckat över att de saknar riktiga anslutningar till bredbandsnäten. Nu har de fått ett bra alternativ, som dessutom kan kompletteras med bra fastighetsnät till de boende i kommunernas tätorter, säger Peter Ekelund, vice ordförande för Bredbandsbolaget (B2). För ytterligare information kontakta För mer information, kontakta Bredbandsbolaget (B2) via presstelefon 08-406 95 62. Läs gärna mer på www.bredband.com Svenska Kraftnät, Christer Olsson, 08-739 78 08, mobil 070-648 12 85. Läs även på www.svk.se Bredbandsbolaget (B2) är marknadsledande inom bredbandskommunikation och erbjuder bredbandstjänster till hushåll och mindre företag. Bolaget bildades sommaren 1998 och ägs av bland annat O-listenoterade Framfab, the Carlyle Group, Intel, Investor, Morgan Stanley Dean Witter, NTL samt Novestra. SEB Debt Capital Markets har varit rådgivare åt Bredbandsbolaget i denna transaktion. SEB har också lämnat vissa krediter i samband med affären. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/21/20000321BIT00570/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/21/20000321BIT00570/bit0002.pdf