Jonas Birgersson kommenterar avtalet med Svenska Kraftnät

Jonas Birgersson kommenterar avtalet med Svenska Kraftnät: - Sverige tar ett första steg mot att bli ett infrastrukturparadis Bredbandsbolaget (B2) hyr in sig i stor skala i Svenska Kraftnäts fiberstamnät. Avtalet, som presenterades i torsdags, ger Bredbandsbolaget stor överkapacitet på fiber och företaget har i och med detta framtidssäkrat en svensk fiberinfrastruktur. Genom det stora avtalet med Svenska Kraftnät kommer Bredbandsbolaget att få tillgång till stora mängder rikstäckande fiber, som når merparten av Sveriges befolkning inklusive delar av Norrland. Eventuell överkapacitet kan komma att hyras ut till andra operatörer och tjänsteleverantörer. - Nu kan vi mäta oss med både Telia och Utfors på stomnätssidan. Vi kommer dessutom att kunna leverera unika bredbandstjänster och ge merparten av Sveriges befolkning tillgång till äkta bredband. säger Jonas Birgersson, styrelseordförande i Bredbandsbolaget (B2). - Sverige tar ett första steg mot att bli ett infrastrukturparadis och vi tar ett stort kliv närmare vår vision om att ge bredband till alla och stärker vår position som utvecklare av nästa generations digitala tjänster. De blir framtidens exportprodukter, fortsätter Jonas Birgersson. För ytterligare information kontakta För mer information, kontakta Bredbandsbolaget (B2) via presstelefon 08-406 95 62. Läs gärna mer på www.bredband.com Bredbandsbolaget (B2) Bredbandsbolaget (B2) är marknadsledande inom bredbandskommunikation och erbjuder bredbandstjänster till hushåll och mindre företag. Bolaget bildades sommaren 1998 och ägs av bland annat O-listenoterade Framfab, the Carlyle Group, Intel, Investor, Morgan Stanley Dean Witter, NTL samt Novestra. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/21/20000321BIT00530/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/21/20000321BIT00530/bit0002.pdf