Landskronahems lägenheter får äkta bredband - Landskronahem slutar med internet via kabel-TV-nätet Bredbandsbolaget och Landskronahem har tecknat ett installationsavtal om att koppla upp 4000 lägenheter och affärslokaler till bredbandsnätet. Tjänsterna som ska distribueras via bredbandsnätet ska innebära en enklare vardag och ett billigare boende för hyresgästerna. Landskronahem var mycket tidiga med internet till hyresgästerna. Redan 1998 startade satsningen, men då med kabel-TV-modem. Nu övergår Landskronahem istället till Bredbandsbolagets lösning. - Vi väljer nu en framtidssäker typ av bredbandslösning som bättre klarar av de tjänster som nu håller på att utvecklas. Det handlar om IP-telefoni och olika nöjestjänster som video-via-bredband, men också om mer nyttobetonade tjänster som ökade möjligheter för hyresgästerna att styra sina boendekostnader. Därför valde vi Bredbandsbolaget, säger Göran Jingborg VD för Landskronahem. Landskronahem och Bredbandsbolaget satsar stort på bredband. Den nya tekniken ska integreras i många olika områden och tillsammans med många olika partners. En del av samarbetet handlar om att förse Landskronahems hyresgäster med bredbandsuppkoppling. Installationsavtalet gäller 4000 lägenheter, kontors- och affärslokaler. Bredbandsbolaget bygger ett fastighetsnät som sedan ansluts till Landskronas stadsnät. Installationen beräknas vara färdig innan årets slut och det första området kommer igång redan i mitten av juli. - Landskronahem är en oerhört intressant samarbetspartner eftersom de själva har många idéer om vad bredbandstekniken skulle kunna användas till, säger Ola Barthel på Bredbandsbolaget i Lund. För mer information, kontakta Bredbandsbolaget via presstelefon 08-406 95 62 eller Landskronahems VD Göran Jingborg, tel 0418 - 56931. Läs gärna mer på www.bredband.com och www.landskronahem.se Bredbandsbolaget Bredbandsbolaget (B2) är ett nytt företag inom telekommunikationsområdet som erbjuder bredbandstjänster med början i Sverige. Bolaget bildades sommaren 1998 och ägs av bland annat O-listenoterade Framfab, Intel, the Carlyle Group, Investor samt Novestra. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/10/20000310BIT00310/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/10/20000310BIT00310/bit0002.pdf