NTL avser att ta en 25-procentig ägarandel i Bredbandsbolaget

NTL avser att ta en 25-procentig ägarandel i Bredbandsbolaget Bredbandsbolaget (B2) meddelar idag att bredbands- och kommunikationsföretaget NTL ska förvärva en 25-procentig ägarandel i bolaget genom ett kapitaltillskott. Det nya kapitalet ska användas för Bredbandsbolagets fortsatta internationella expansion. Genom avtalet tar NTLs verkställande direktör Barclay Knapp och finansdirektör John Gregg plats i Bredbandsbolagets (B2) styrelse. De finansiella villkoren för affären offentliggörs inte. Jonas Birgersson, styrelseordförande i Bredbandsbolaget (B2), säger i en kommentar: - Vi är mycket glada att få välkomna NTL som ny delägare. Det tyder på ett stort förtroende för Bredbandsbolaget (B2) och NTL kompletterar våra tidigare IT-investerare som Intel, Investor och The Carlyle Group. - NTL har ett gott internationellt rykte som entreprenörer, det ger oss ett bra stöd i vår expansion till nya marknader. NTL ger oss tillgång till en rad innehålls- och tjänsteleverantörer. Det hjälper Bredbandsbolaget (B2) att bygga en bredbandsplattform för Europa och positionera Bredbandsbolaget för en aggressiv expansion utanför hemmamarknaden såsom en av de ledande nya generationens bredbandsoperatörer i Europa, fortsätter Jonas Birgersson. - Vi har gått in i Bredbandsbolaget (B2) för att utveckla en viktig strategisk allians i Skandinavien, Europas mest digitala region. Bredbandsbolaget implementerar en av världens mest aggressiva strategier för att ge fiber till människors hem. De har som mål att nå över en miljon hem till 2001. Vi är också imponerade av Brikks-systemet som har utvecklats av Framfab för att ge konsumenten frihet att skapa sin egen hemmaportal. Vi ser fram emot att ta del av Bredbandsbolagets kompetens och erfarenhet i månader och år framöver, säger Barclay Knapp från NTL. - Vi välkomnar NTL till Bredbandsbolagets (B2) styrelse. De kommer att stärka Bredbandsbolagets (B2) internationella potential och handlingskraft väsentligt, säger Börje Ekholm från Investor som representant för Bredbandsbolagets (B2) investerare. För ytterligare information kontakta För mer information, kontakta Bredbandsbolaget (B2) via presstelefon 08-406 95 62. Läs gärna mer på www.bredband.com Bredbandsbolaget (B2) Bredbandsbolaget (B2) är ett nytt företag inom telekommunikationsområdet som erbjuder bredbandstjänster till hushåll och mindre företag. Bolaget bildades sommaren 1998 och ägs av bland annat O-listenoterade Framfab, Intel, the Carlyle Group, Investor, Morgan Stanley, NTL samt Novestra. NTL NTl har över 10 000 anställda och är noterat på NASDAQ och EASTDAQ. NTL erbjuder högklassig telefoni, tv, internet och interaktiva tjänster till brittiska hem och företag. 22 miljoner hem kan se olika tv-kanaler via NTLs nätverk. 5,6 miljoner av dessa hem har fiberoptiska bredbandsnät. NTL var en av pionjärerna inom digital-tv och är aktivt inom digital marksänd-, kabel och satellit-tv. Storbritanniens första internaktiva tv- tjänster lanserades av NTL i mars 1999. Dess nationella nät ger service åt företag som Virgin, Orange och AT&T. Den 7 mars meddelade NTL att de avser att erbjuda sina brittiska telefonikunder gratis Internet via PC eller TV. Under namnet ntlworld kommer den nya gratis Internettjänsten att starta måndagen den 17 april via PC. TV-introduktionen väntas följa snart därpå. Ntlworld medför ingen avgift för vare sig Internetabonnemang, telefoniabonnemang eller samtalstid för användningen av Internet. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/16/20000316BIT00540/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/16/20000316BIT00540/bit0002.pdf