Arkessa, Brighter, Ericsson och Gemalto ingår partnerskap om global uppkoppling för diabeteslösningen Actiste.

Brighter har valt Arkessas eUICC-lösning för den globala marknadslanseringen av Actiste, en mobil vårdtjänst som förenklar insulinbehandlad diabetes genom att samla in och dela hälsodata mellan patienter och vårdgivare via ett uppkopplat hjälpmedel i fickformat.

Actiste kommer marknadsföras och säljas som en tjänst till både konsumenter och sjukvårdsaktörer över hela världen. Arkessas eUICC möjliggör en effektiv ”go-to-market”-process och säkerställer att Actiste kan levereras till användaren uppkopplad, lokaliserad och klar för användning direkt.

Möjligheten att säkra och lokalisera anslutning och personuppgifter är ett grundläggande krav för både regeringar och konsumenter, särskilt inom vården. I maj 2018 införs exempelvis EUs nya data-förordning: GDPR (General Data Protection Regulation). Detta innebär att organisationer måste dokumentera och rapportera var och hur de lagrar personuppgifter, hur de samlas in och vem som kan komma åt informationen.

Genom att göra det möjligt att styra vilka mobilnät som används för datakommunikation, skapar Arkessas eUICC-lösning – som levereras via bolagets MVNO-plattform – förutsättningar att enkelt följa den typen av förordningar, samtidigt som man tillhandahåller såväl kommersiell som teknisk flexibilitet.

– Genom att kombinera Arkessas MVNO-funktionalitet med Ericssons Device Connection Platform och Gemaltos On Demand Connectivity-lösning kan vi skapa en global uppkopplingslösning som fungerar oavsett vilka lokala teleoperatörer Brighter inleder samarbeten med, säger Henrik Norström, Brighters COO. Därutöver innebär lösningen att vi på ett enkelt sätt kan lokalisera tjänsten utifrån rådande regulatoriska krav, behov och riktlinjer. Därmed kan vi lägga allt vårt fokus på det vi är bäst på, det vill säga mobil vård.

– Diabetes är ett snabbt växande samhällsproblem och kommer enligt WHO att utgöra en av de vanligaste dödsorsakerna år 2030. Kostnaden för att behandla diabetes beräknas uppgå till 670 miljarder USD redan i år. Brighter är perfekt positionerat för att möte dessa utmaningar med Actiste och vi är mycket glada att få vara delaktiga i deras globala expansion med vår eUICC-lösning, säger Arkessas VD Andrew Orrock.

– Vi är glada över att våra strategiska förbindelser med internationella OEMs leder till affärsuppgörelser för våra partner som erbjuder Connectivity Management as a service. Vårt partnerskap med Brighter och ledande teleoperatörer kan möjliggöra en förbättrad och mer effektiv hälsovårdssektor, vilket gynnar såväl patienter som samhället, där individer – i det här fallet diabetespatienter – får möjligheten att hantera sin hälsa och sitt välmående på ett bättre sätt, säger Jeff Travers, Head of IoT-Connectivity Management, Ericsson.

– Teknik revolutionerar vården, speciellt för de som drabbats av en kronisk sjukdom såsom diabetes. Det beräknas finnas över 50 miljoner uppkopplade vårdhjälpmedel år 2021, i takt med att Internet of Things-fenomenet växer. Att kunna samla in, lagra och dela data på ett säkert sätt är en viktig del i att hjälpa patienterna ta kontroll över sin sjukdom och förbättrar samtidigt kontakten med vården. Genom Gemaltos eSIM och ODC-plattform tillhandahåller vi den mest effektiva lösningen för enkel och pålitlig kommunikation, så att patienterna får ta del av en sömlös användarupplevelse, säger Benoit Jouffrey, Vice President of Connectivity och Embedded Solutions, Gemalto.

Henrik Norström, COO Brighter
E-post: henrik.norstrom@brighter.se

Andrew Orrock, CEO, Arkessa
Telephone: +44 1279 799270
Email: andrew.orrock@arkessa.com

Ericsson Media Relations
media.relations@ericsson.com

Om Actiste
Brighters lösning Actiste® hanterar de flesta moment i självmonitorering och behandling av insulinbehandlad diabetes genom ett enda lättanvänt verktyg. Mätning av glukosnivåer, injicering av insulin samt automatisk loggning och tidsstämpling av all aktivitet görs i en enda enhet. Då Actiste har en autonom uppkoppling kan informationen automatiskt delas med valda mottagare genom The Benefit Loop®, Brighters öppna molnbaserade tjänst där data samlas in, bearbetas och analyseras.

Validerad användargenererad data, såsom provsvar, kan automatiskt överföras elektroniskt till en mängd olika aktörer. Patienten väljer själv när och hur data ska delas och vem som ska ha tillgång till informationen. Genom The Benefit Loop kan olika tjänster stimulera patienter med kroniska sjukdomar att förändra sitt beteende, vilket räddar liv, minskar anhörigas oro och frigör enorma vårdresurser. www.actiste.com

”Driving Behavioral Change in Healthcare™”
Brighter är ett svenskgrundat företag som från en unik IP-portfölj skapar lösningar för vårdens största problem: att förändra beteendet hos patienter. Kroniska sjukdomar som diabetes ökar snabbt och står för allt större del av vårdkostnaderna globalt. Brighters affärsmodell bygger på att många särintressen skapar värde för varandra, så kallad Multi-Sided Market Platform. Genom ökad tillgänglighet till valid hälsodata skapar Brighter värde för alla intressenter inom vårdsektorn: patienter och närstående, vårdgivare, forskning, läkemedelsindustri och samhälle. www.brighter.se

Om Arkessa
Arkessa is a global M2M managed services provider making Internet of Things (IoT) connectivity easier and future-proof. Arkessa connects devices and services to the IoT, regardless of location, network operator or wireless technology. www.arkessa.com/euicc

Om Ericsson
Ericsson provides high performing solutions for Networks, IT & Cloud, and Media. The company provides infrastructure, services and software to the telecom industry and other sectors. Ericsson has approximately 110,000 employees with customers in more than 180 countries. www.ericsson.com/en/internet-of-things

Bolagets aktie är listad på NASDAQ OMX First North/BRIG. Brighters Certified Adviser på NASDAQOMX First North är Remium Nordic AB, +46 (0)8 – 454 32 50, CorporateFinance@remium.com, www.remium.com.

Denna information är sådan information som Brighter AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 13 december 2017 kl. 08:30 CET.