Brighter accelererar – nyemissionen övertecknad.

Brighter AB (publ), listat på Nasdaq First North under ticker BRIG, har nyligen genomfört en nyemission med företrädesrätt för bolagets aktieägare att teckna units. I nyemissionen inkom teckning om 198 MSEK, vilket motsvarar en teckningsgrad om 1 219 procent.

Mot bakgrund av att nyemissionen har övertecknats kraftigt har styrelsen beslutat att till fullo utnyttja överteckningsemissionen om högst 3 MSEK, vilket ger en total emissionslikvid om 19,3 MSEK före emissionskostnader. Genom emissionen emitteras 16 064 872 nya aktier och det totala antalet aktier uppgår till 33 020 966. Genom emissionen emitteras även 4 016 218 teckningsoptioner med övertilldelningsemissionen inkluderad. Vid fullt utnyttjande av teckningsoptionerna kan Brighter tillföras ytterligare mellan cirka 4,8 MSEK och cirka 12,0 MSEK. Emissionslikviden kommer att användas för att finansiera utvecklingen av nästa generations Brighter OneTM, vilken via en egen 3G-uppkoppling, utöver grundfunktionerna provtagning, mätning, injektion och loggning kommer att erbjuda patienter, vårdgivare, forskare och andra intressenter, tillgång till värdefull data för att effektivisera och förbättra vården av i första hand diabetes.

– Utfallet av emissionen indikerar att marknaden uppskattar Brighters mål att för all framtid förändra hur det är att leva med diabetes – där 75% av de som lider av sjukdomen önskar färre moment i sin behandling, säger Truls Sjöstedt, Brighters VD och grundare.
– Nästa generations Brighter OneTM loggar automatiskt och laddar kontinuerligt upp data till de patienten önskar, det kan vara anhöriga, vården eller forskningen. Nästa generations Brighter One förändrar samhället genom att sluta cirkeln, vi kallar det för The Benefit Loop, säger Truls Sjöstedt.

Teckning och tilldelning.

Totalt inkom teckningar motsvarande 198 501 686,40 SEK, vilket utgör en teckningsgrad om cirka 1 219 procent. I företrädesemissionen tecknades och tilldelades 100%, motsvarande 3 391 218 units, varav 3 225 007 med företräde och 166 211 utan företrädesrätt. I överteckningsemissionen tilldelades 100%, motsvarande 625 000 units, fördelade enligt den av styrelsen beslutade tilldelningsprincipen.

De som tilldelas units utan stöd av företrädesrätt samt genom övertilldelning kommer att erhålla avräkningsnotor vilka planeras skickas ut vecka 19. Tecknare som inte tilldelas units erhåller inga avräkningsnotor.

Antal aktier och aktiekapital.
Företrädesemissionen innebär att aktiekapitalet ökar med 678 243,60 SEK genom emission av 13 564 872 aktier. Överteckningsemissionen innebär att aktiekapitalet ökar med ytterligare 125 000,00 SEK genom emission av 2 500 000 aktier, till ett totalt aktiekapital uppgående till 1 651 048,30 SEK fördelat på 33 020 966 aktier, vardera med ett kvotvärde om 0,05 SEK.

Handel med BTU.
Handel med betalda tecknade units (BTU) kommer att ske på Nasdaq First North till och med slutgiltig registrering av företrädesemissionen på Bolagsverket. Inga BTU erhålls vid tilldelning genom överteckningsemissionen, utan aktier och teckningsoptioner levereras så snart registrering skett hos Bolagsverket.

Telefon: 46 733 40 30 45

E-post: henrik.norstrom@brighter.se

Telefon: 46 709 73 46 00

E-post: truls.sjostedt@brighter.se

Brighter utvecklar genom sitt intellektuella kapital innovationer för människor som lever med en sjukdom. Vi utvecklar framtidens hjälpmedel som förbättrar individens livssituation och vardag. Hälften av Sveriges 4,6 miljoner hushåll kommer inom fem år vara uppkopplade för vård i hemmet eller genom mobila enheter. Brighters mål är att förenkla, effektivisera och stärka banden mellan patienten och vården genom att utveckla innovationer inom mHälsa – en marknad som redan i år, 2015, är värd 120 miljarder SEK globalt.