Brighter har inlett juridisk process om ersättning från HotSwap

Efter den avbrutna lanseringen av Brighters första produkt Brighter One(TM) kräver Brighter att bolagets tidigare utvecklingspartner HotSwap ska ersätta bolaget för utbetalt arvode, utebliven vinst samt annan skada till ett belopp om ca 34,8 miljoner kronor.

Den juridiska processen har inletts i vilken Brighter menar att HotSwap grovt misskött sitt uppdrag att utveckla bolagets första produkt genom väsentligt felaktigt och undermåligt utfört arbete. Detta har lett till stora ekonomiska konsekvenser för Brighter och bolagets aktieägare.

- Vi avbröt lanseringen eftersom det HotSwap levererade var undermåligt, säger Truls Sjöstedt, Brighters VD och grundare.

- HotSwap klarade helt enkelt inte av att upprätthålla den höga kvalitetsnivå vi tydligt specificerat. Kostnaderna för utvecklingen vill vi få ersatta, plus ersättning för bland annat utebliven vinst som den avbrutna lanseringen medfört.

Den juridiska processen inleddes efter att Brighters begäran om ansvarstagande inte bemötts av HotSwap.

- Enligt min mening är det är ingen tvekan om vem som gjort rätt och vem som gjort fel i det här fallet, vilket också understryks av HotSwaps agerande. Bland annat har HotSwap hävdat "bättre rätt" till ett patent som Brighter ansökt om, trots att HotSwap avskrivit sig alla sådana rättigheter i avtalet mellan parterna, säger Truls Sjöstedt.

Beloppet som Brighter yrkar att HotSwap ska förpliktigas att betala uppgår till ca 34,8 miljoner kronor jämte ränta enligt 6 § räntelagen. Därtill yrkar Brighter på ersättning för rättegångskostnader.

Telefon: 46 733 40 30 45
E-post: henrik.norstrom@brighter.se

Telefon: 46 709 73 46 00
E-post: truls.sjostedt@brighter.se

Brighter utvecklar genom sitt intellektuella kapital innovationer för människor som lever med en sjukdom. Vi utvecklar framtidens hjälpmedel som förbättrar individens livssituation och vardag. Hälften av Sveriges 4,6 miljoner hushåll kommer inom fem år vara uppkopplade för vård i hemmet eller genom mobila enheter. Brighters mål är att förenkla, effektivisera och stärka banden mellan patienten och vården genom att utveckla innovationer inom mHälsa – en marknad som redan i år, 2015, är värd 120 miljarder SEK globalt.