Brighter publicerar halvårsrapport 2016.

Brighter meddelar härmed att Halvårsrapporten 2016 finns tillgänglig som pdf på bolagets hemsida www.brighter.se.

Halvårsrapport 1 januari – 30 juni 2016.

• Rörelseintäkter uppgick till 12 687 tkr (5 507 tkr).
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till -7 509 tkr (-5 168 tkr).
  • Resultat per aktie före utspädning: -0,17 kr (-0,19 kr).
  • Resultat per aktie efter utspädning: -0,17 kr (-0,19 kr).

Väsentliga händelser under perioden.

2016-06-22 – Brighter förvärvar de sista aktierna i bolaget bakom jDome BikeAround.

2016-06-22 – Brighter genomför kvittning av de lån som upptogs vid den riktade emissionen i april 2016 genom en riktad nyemission.

2016-06-08 – Brighter säkerställer alla rättigheter i patenttvist – Hotswap avstår alla anspråk på äganderätten.

2016-05-12 – Brighter inleder samarbete med Silviahemmet.

2016-05-09 – Brighter värvar expert för att stödja utvecklingen och lanseringen av Actiste.

2016-04-27 – Brighter genomför riktad nyemission om 10,5 MSEK samt tar upp lån om 10,5 MSEK.

2016-04-18 – Brighter utökar försäljningen av jDome – expanderar till Norge.

Väsentliga händelser efter perioden.

2016-07-07 – Brighter och Sanmina inleder samarbete för produktionen av Actiste.

2016-07-01 – Brighter och Telia Company sluter avtal om abonnemangstjänster för diabeteslösningen Actiste.

VD har ordet.

Det andra kvartalet var mycket händelserikt och präglades av flera positiva nyheter. Vi är otroligt glada över vår nuvarande position på marknaden och har stora förhoppningar om framtiden. Nu går vi med en stark grund och positiv anda in i en ny fas med Actiste samtidigt som vi fortsätter arbetet med att utöka och optimera jDome-försäljningen i såväl Sverige som internationellt.

Under våren sålde vi våra första jDome-produkter i Norge och expansionen fick en fantastisk start. NRK, Norges public service-radio och television, besökte kommunen Larvik som köpt två enheter, för att spela in ett reportage. På Facebook blev videoklippet en viral succé med nära 300 000 visningar, vilket vi såklart är glada över då det bekräftar att produkten är värdeskapande och berör många människor. Vi arbetar nu med att ta fram en ny strategi som ska tydliggöra jDomes värde och ta produkten ut i världen än snabbare.

När det gäller Actiste har vi passerat utvecklingsstadiet och istället gått in i vad vi kallar produktionssättningsfasen. Tillsammans med vår nya expertrådgivare Jorge Otero har vi arbetat intensivt med att lägga upp en plan för lansering och produktion av Actiste samtidigt som vi undersöker andra potentiella användningsområden utöver diabetes. Under andra kvartalet låg vi i intensiva förhandlingar och strax efter kvartalets slut kunde vi meddela att vi slutit avtal dels med Telia om abonnemangstjänster för Actiste i Sverige och dels med Sanmina för produktionen av Actiste. Avtalen förenklar produktionssättningsfasen och innebär att bolaget, när Actiste är redo att lanseras, snabbt kan nå rätt målgrupper via starka försäljningskanaler. Med lokal partner för lansering i Sverige och avtal om tillverkning av Actiste riktar vi oss nu alltmer mot de internationella möjligheterna med fokus på Sydostasien.

Under kvartalet fick vi också ett efterlängtat avslut på den något utdragna patenttvisten med Hotswap; Brighter säkerställde alla rättigheter i och med att Hotswap slutligen avstod alla anspråk på äganderätten. Det känns glädjande att kunna lägga den energin och inte minst tiden på andra mer värdeskapande aktiviteter nu framöver då vi är på väg in i en för bolaget mycket hektisk och händelserik period.

Tillsammans med Ericsson, som inledde ett partnerskap med Brighter under hösten 2015, har vi under våren och försommaren träffat en mängd intressenter verksamma på Brighters nyckelmarknader. Vi ser nu fram emot att förädla dessa kontakter och inleda nya samarbeten som ett led i produktionssättningsfasen samt kommande lanseringsfas.

Telefon: 46 733 40 30 45
E-post: henrik.norstrom@brighter.se

Telefon: 46 709 73 46 00
E-post: truls.sjostedt@brighter.se

Brighter utvecklar lösningar för en datadriven och mobil hälsovård. Genom sitt intellektuella kapital och sina innovativa hjälpmedel, jDome® och Actiste®, skapar bolaget en effektivare vårdkedja med individen i fokus. Målet är att förenkla, effektivisera och stärka informationsflödet av relevanta och pålitliga data mellan patienten och vården. Initialt satsar Brighter på diabetesvård och äldreomsorg, men det finns möjligheter att i framtiden verka på en övergripande nivå som spänner över fler sjukdomar och vårdinriktningar. Detta sker genom The Benefit Loop®, Brighters molnbaserade tjänst som kontinuerligt samlar, behandlar och delar data på användarens villkor.

Bolagets aktie är listad på NASDAQ OMX First North/BRIG. Brighters Certified Adviser är Remium Nordic AB, +46 (0)8 – 454 32 50, CorporateFinance@remium.comwww.remium.com.

Denna information är sådan information som Brighter AB är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 26 augusti 2016 kl. 10:45 CET.