Brighter representerar datadriven hälsa på statsbesök till Indonesien.

Brighter enas med svenska världsföretag som Atlas Copco, Getinge, Elekta, IKEA, H&M, Ericsson, Scania, SKF och Volvo i stor satsning på Indonesien.

Brighter, som utvecklar lösningar för datadriven hälsa, deltar i Sveriges statsbesök till Indonesien 22-24 maj 2017. Bolaget, som bland annat utvecklar Actiste® – en tjänst för insulinbehandlade diabetiker och alla relevanta intressenter i deras vårdkedja – har redan omfattande intressen i Indonesien.

Landet har idag världens fjärde största befolkning med sina 255 miljoner invånare. Så snart som år 2030 beräknas Indonesien dock ha närmare 300 miljoner invånare och vara världens sjunde största ekonomi, där medelklassen uppgår till 135 miljoner människor – mer än något annat utvecklingsland i världen förutom Kina och Indien. Enligt statistik från IDF lider ca 10 miljoner människor i Indonesien av diabetes idag, och antalet beräknas öka ca 6% årligen.

Brighter slöt redan i slutet av 2016 avtal med en av Indonesiens ledande mobiloperatörer – Indosat Ooredoo – för att tillsammans med Brighters partner Ericsson lansera Actiste på den indonesiska marknaden. Actiste kommer marknadsföras och säljas som en tjänst till både konsumenter och sjukvården. En av nyckelfaktorerna bakom Brighters fokus på Indonesien är landets pågående satsningar inom såväl privat som offentlig sjukvård. 2014 lanserade Indonesiens regering en nationell hälsoplan som bland annat inkluderar diabetesbehandling, digitala tjänster samt medicintekniska produkter som Actiste.

– Nu kan vi intensifiera arbetet med att hjälpa miljontals diabetiker som dagligen behöver göra glukosmätningar i blodet och injicera insulin. Vår prenumerationsbaserade tjänst Actiste kan inte bara göra de dagliga rutinerna enklare, utan också möjliggöra bättre uppföljning och prioriteringar från vårdpersonalen, med stöd av The Benefit Loop. På det här sättet kan läkare drastiskt förbättra behandlingens resultat och minska följdskador som exempelvis fotamputationer, dialys och stroke, säger Truls Sjöstedt, Brighters vd och grundare.

Brighter hjälper också till att utveckla det första vårdinitiativet inom ramen för Indonesia Mampu, ett utvecklingsprogram som leds av Palladium och den indonesiska regeringens National Team Secretariat for Accelerating Poverty Reduction (TNP2K). Indonesia Mampus arbete syftar till att lindra fattigdom i Indonesien genom ett program baserat på fyra pelare varav en är sjukvård. Som en del i detta arbete kommer man lägga fokus på behandling och förebyggande av diabetes, ett område där Brighters kunskap och teknologi kommer vara en viktig komponent.

En viktig del av Indonesia Mampus tillvägagångssätt är den privata sektorns deltagande, vilket innebär att programmet väljer de samarbetspartners som är bäst lämpade inom olika sektorer, exempelvis näringslära och mat, teknik och data samt läkemedel och hälsa, där Brighter med sin Actiste® ingår som det enda diabeteshjälpmedlet.

– Vi är stolta över vårt engagemang i Indonesia Mampu, som fått stor uppmärksamhet i landet, säger Truls Sjöstedt.

Statsbesöket äger rum 22-24 maj och delegationen, med kungen och drottningen i spetsen, omfattar representanter från ett drygt trettiotal svenska företag och institutioner. Företagsdelegationen leds av Business Sweden.

E-post:   henrik.norstrom@brighter.se

E-post:    truls.sjostedt@brighter.se

Om Brighter AB.
Brighter utvecklar lösningar för en datadriven och mobil hälsovård. Genom sitt intellektuella kapital och det första hjälpmedlet Actiste®, skapar bolaget en effektivare vårdkedja med individen i fokus. Initialt satsar Brighter på diabetesvård, men det finns möjligheter att i framtiden verka på en övergripande nivå som spänner över fler sjukdomar och vårdinriktningar. Detta sker genom The Benefit Loop®, Brighters molnbaserade tjänst som kontinuerligt samlar, behandlar och delar data på användarens villkor.

Bolagets aktie är listad på   NASDAQ OMX First North/BRIG . Brighters Certified Adviser är Remium Nordic AB, +46 (0)8 – 454 32 50,  CorporateFinance@remium.com ,  www.remium.com .