Brighters försäljning av jDome® ökar med 200 procent.

Brighters försäljning av produkter inom jDome-serien har ökat kraftigt under 2015 och Bolaget har nyligen slutit avtal med bland annat kommunerna Växjö och Robertsfors. Framgångarna innebär att Brighters försäljning av jDome-produkter hittills i år, mätt i intäkter, har ökat med 200 procent jämfört med 2014. För att kunna möta den stora efterfrågan har Brighter nu inlett rekryteringen av flera nya säljare.

Även om Brighter har nått många framgångar i sina försäljningsinsatser av jDome finns det en betydande marknadspotential som innebär att möjligheterna för tillväxt är mycket stora. Enligt Bolagets beräkningar finns det cirka 2 000 äldreboenden i Sverige och cirka 5 000 i Norden och tittar man på den globala potentialen är den enorm.

– Fram till nu har Sverige, av naturliga skäl, varit vårt huvudsakliga fokus. Men vi har parallellt börjat bearbeta övriga Norden och vi bedömer att Danmark är den intressantaste marknaden i nuläget. Men vi nöjer oss inte med detta, nästa steg är att förbereda oss för en expansion bortom Norden, vilket innebär att vi kommer att öppna upp den gigantiska globala marknaden för jDome, säger Truls Sjöstedt, Brighters VD och grundare.

Efterfrågan på jDomes produkter ökar stadigt och idag kan Brighter inte svara mot alla förfrågningar som finns. Därför har bolaget nu påbörjat flera nya rekryteringar inom försäljningsorganisationen.

– I dagsläget hinner vi bara arbeta med de förfrågningar vi får inom demenssegmentet, men det finns så många fler vårdområden och vårdinrättningar som efterfrågar vår produkt. Med en större säljstyrka kommer vi i högre utsträckning kunna tillvarata den potential som vi ser för jDomes olika produkter, säger Truls Sjöstedt.

Under året har jDome förekommit i ett antal pilotprojekt. Erfarenheterna från ett projekt i Västerås publicerades tidigare i höstas i Myndigheten för delaktighets rapport ”Välfärdsteknologi och miljöanpassningar”. Rapporten lyfte upp goda exempel från särskilda boenden och dagverksamhet, vilket inkluderade jDome. Vidare har Myndigheten för delaktighet släppt ytterligare en rapport, ”Teknisk utveckling inom vård och omsorg om personer med nedsatt beslutsförmåga”, som rekommenderar jDome.

– jDome-produkterna har en otrolig genomslagskraft och de positiva omnämnandena från Myndigheten för delaktighet har ökat intresset än mer. Det är fantastiskt att se att jDome tillför så mycket till brukare, deras anhöriga såväl som till personalen. Med dessa rekommendationer och den positiva respons vi får från våra kunder är vi övertygade om att vi kommer att få se fortsatta försäljningsframgångar även framöver, säger Truls Sjöstedt.

Telefon: 46 733 40 30 45
E-post: henrik.norstrom@brighter.se

Telefon: 46 709 73 46 00
E-post: truls.sjostedt@brighter.se

Om Brighter AB
Brighter utvecklar lösningar för en datadriven och mobil hälsovård. Genom sitt intellektuella kapital och sina innovativa hjälpmedel, jDome® och Actiste™, skapar bolaget en effektivare vårdkedja med individen i fokus. Målet är att förenkla, effektivisera och stärka informationsflödet av relevanta och pålitliga data mellan patienten och vården. Initialt satsar Brighter på diabetesvård och äldreomsorg, men det finns möjligheter att i framtiden verka på en övergripande nivå som spänner över fler sjukdomar och vårdinriktningar. Detta sker genom The Benefit Loop™, Brighters molnbaserade tjänst som kontinuerligt samlar, behandlar och delar data på användarens villkor.

Bolagets aktie är listad på NASDAQ OMX First North/BRIG

Brighters Certified Adviser är Remium Corporate Finance +46 (0)8 – 454 32 76, CorporateFinance@remium.com, www.remium.com

Besök vår hemsida och prenumerera på pressmeddelanden: www.brighter.se