Camanio Care AB säkrar kapitaltillskott om 9,4 MSEK inför notering genom riktad emission av units.

Styrelsen i Brighters dotterbolag Camanio Care AB (”Camanio Care” eller ”Bolaget”) har, med stöd av bemyndigande från Årsstämman 2016, beslutat att genomföra en emission av units, bestående av aktier och teckningsoptioner, om cirka 9,4 MSEK, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt. Emissionen tecknades av ett konsortium av privata investerare, i huvudsak Capmate AB, Myacom Investment AB och Beantra Konsult AB. Teckningskursen uppgick till 8,40 kr per unit.

För att stärka bolagets finansiella ställning inför den planerade noteringen på lämplig handelsplats under första kvartalet 2017, har styrelsen i Camanio Care AB beslutat att genomföra en riktad emission av units om 9,4 MSEK. Teckningskursen har fastslagits till 8,40 kronor per unit genom en bookbuilding-process.

Syftet med emissionen och skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att stärka bolagets finansiella ställning innan notering.

Huvudsakliga villkor i emissionen.

En unit består av två (2) nya aktier och en (1) teckningsoption. Teckningskursen är 8,40 SEK per unit, motsvarande 4,20 SEK per ny aktie. Varje teckningsoption berättigar till teckning av en ny aktie i Camanio Care till en teckningskurs som motsvarar 75 procent av den volymviktade genomsnittskursen beräknad som ett genomsnitt av den för aktien i Camanio Care på handelsplatsens officiella kurslista noterade dagliga volymviktade betalkursen under 20 handelsdagar med början den dag Camanio Care offentliggör sin delårsredogörelse (1) januari - mars 2017, och/eller (2) januari - september 2017 eller, om Camanio Care inte offentliggjort någon sådan delårsredogörelse, den 22 december 2017 (”Beräkningsperioden”), dock lägst 4,20 SEK. Utnyttjande av teckningsoptioner ska ske under en period om tre kalenderveckor, med början en vecka efter Beräkningsperiodens utgång, dock senast (1) den 2 juni och/eller (2) 2 februari 2018.

Aktier och aktiekapital.

Camanio Cares aktiekapital uppgår idag till 1 614 370,00 SEK fördelat på 8 071 850 aktier. Emissionen medför en ökning av aktiekapitalet med högst 448 748,40 SEK genom emission av högst 2 243 742 aktier. Vid fullt utnyttjande av samtliga teckningsoptioner kan aktiekapitalet komma att öka med ytterligare högst 224 374,20 SEK genom nyemission av högst 1 121 871 aktier. Sammantaget medför ovanstående beslut att aktiekapitalet efter emissionen och vid fullt utnyttjande av teckningsoptionerna kommer att uppgå till högst 2 287 492,60 SEK fördelat på högst 11 437 463 aktier.

Efter emissionen äger Brighter AB ca 47% av aktierna i Camanio Care, jämfört med 60% innan emissionen av aktierna i Camanio Care. Brighter avser att dela ut en del av dessa aktier till Brighter ABs befintliga aktieägare (Lex ASEA). Efter utdelningen av aktierna kommer Brighter äga drygt 29 % av aktierna i Camanio Care.

Camanio Care AB bildades efter att Brighter AB via sitt dotterbolag Brighter Two AB förvärvade Bestic AB, ett svenskt robotic-bolag som utvecklar och säljer produkter och hjälpmedel till vård och omsorg. I samband med förvärvet slogs Brighter Two, som utvecklar och säljer jDome® BikeAround™, samman med Bestic AB. Brighter Two bytte också namn till Camanio Care AB.

E-post: henrik.norstrom@brighter.se

E-post: truls.sjostedt@brighter.se

Om Brighter AB.
Brighter utvecklar lösningar för en datadriven och mobil hälsovård. Genom sitt intellektuella kapital och det första hjälpmedlet Actiste®, skapar bolaget en effektivare vårdkedja med individen i fokus. Initialt satsar Brighter på diabetesvård, men det finns möjligheter att i framtiden verka på en övergripande nivå som spänner över fler sjukdomar och vårdinriktningar. Detta sker genom The Benefit Loop®, Brighters molnbaserade tjänst som kontinuerligt samlar, behandlar och delar data på användarens villkor.

Bolagets aktie är listad på NASDAQ OMX First North/BRIG. Brighters Certified Adviser är Remium Nordic AB, +46 (0)8 – 454 32 50, CorporateFinance@remium.com,  www.remium.com.

Denna information är sådan information som Brighter AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 16 november 2016 kl. 17:35 CET.