Patent- och registreringsverket utökar Brighters patentskydd.

Förra veckan kungjordes Patent- och registreringsverkets beslut att bifalla Brighters ansökan (nr 1351376-7) om utökat skydd för Actiste®. Beslutet innebär att skyddet för Actistes grundidé förlängs med sex år samtidigt som bolagets immateriella skydd breddas och förstärks ytterligare.

– Detta är ett regulatoriskt patent som i praktiken fungerar som ett extra lager skydd för vårt huvudpatent, säger Truls Sjöstedt, Brighters VD och grundare. Genom det nya patentet hindrar vi bland annat andra från att göra en enklare kopia av vår Actiste där man utesluter lancettdelen.

Telefon: 46 733 40 30 45
E-post: henrik.norstrom@brighter.se

Telefon: 46 709 73 46 00
E-post: truls.sjostedt@brighter.se

Om Actiste
Brighters produkt Actiste® förenklar insulinbehandlad diabetes genom att samla alla de viktigaste funktionerna i ett uppkopplat hjälpmedel med vilket diabetikern kan mäta blodsockervärde, dosera och injicera insulin samt automatiskt lagra och dela med sig av informationen.

Brighter utvecklar lösningar för en datadriven och mobil hälsovård. Genom sitt intellektuella kapital och sina innovativa hjälpmedel, jDome® och Actiste®, skapar bolaget en effektivare vårdkedja med individen i fokus. Initialt satsar Brighter på diabetesvård och äldreomsorg, men det finns möjligheter att i framtiden verka på en övergripande nivå som spänner över fler sjukdomar och vårdinriktningar. Detta sker genom The Benefit Loop®, Brighters molnbaserade tjänst som kontinuerligt samlar, behandlar och delar data på användarens villkor.

Bolagets aktie är listad på NASDAQ OMX First North/BRIG. Brighters Certified Adviser är Remium Nordic AB, +46 (0)8 – 454 32 50, CorporateFinance@remium.comwww.remium.com.

Denna information är sådan information som Brighter AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 12 oktober 2016 kl. 08:30 CET.