Stark försäljningsökning av Brighters jDome-produkter

Brighters försäljning av produkter inom jDome-serien har ökat kraftigt under 2015. Efter ett nytt avtal med Tibro kommun meddelar Brighter att försäljningen hittills har ökat med över 70 % i år. Samtidigt bedömer bolaget att intresset och marknaden kommer att fortsätta växa kraftigt under de kommande åren.

Totalt har Brighter hittills ökat försäljningen inom jDome-segmentet med drygt 70 % under 2015, jämfört med 2014 års försäljningssiffror. Affären med Tibro kommun är en milstolpe som innebär att jDome BikeAround kommer finnas tillgänglig på samtliga kommunens fem äldreboenden.

– jDome-produkterna har en enorm potential. Självklart här i Sverige, men också globalt. Affären med Tibro är bara en liten del av vårt mål, men det faktum att kommunen placerar jDome-produkter på samtliga sina äldreboenden i ett enda svep sänder en tydlig signal, säger John Nilsson, innovatören bakom jDome.

John har tidigare arbetat med systemutveckling för bland annat Nordea, Ericsson och Siemens-Elema. Numera ansvarar han för jDomes fortsatta utveckling hos Brighter.

– Vi är väldigt glada över att jDome-teamet gör så pass bra ifrån sig. De snabba resultaten och framgångarna talar för jDome-produkternas stora potential och vi hade inte kunnat vara nöjdare med förvärvet, säger Truls Sjöstedt, Brighters VD och grundare. Intresset bland teknikjättarna är stort, men det gäller även våra kunder inom vård, kommuner och landsting. Vi känner att detta är en tydlig trend som växer allt starkare.

BikeAround – jDome-seriens mest populära produkt – är ett hälsofrämjande hjälpmedel för personer som lider av demens eller andra kognitiva svårigheter. Lösningen fungerar även väldigt bra i ett rent friskvårdssyfte och för somatisk vård, samt har möjligheten att appliceras inom helt andra sektorer, exempelvis spelbranschen. Genom en virtuellt omslutande skärm, kopplad till en motionscykel och Google Street View, låter jDome BikeAround användaren ”cykla” nästan var som helst i världen, exempelvis i barndomskvarteret eller på Mallorca. Förutom de direkta resultaten som aktiviteten i sig innebär för användaren, kan Brighter genom the Benefit Loop™ bland annat samla, analysera och dela data för att förbättra och effektivisera vården ytterligare.

Brighter ingick nyligen ett partnerskap med Ericsson som innebär att bolagen tillsammans kommer att göra verklighet av Brighters framtidsvision om en uppkopplad och mobil vård, en vision som också Ericsson stöttar. Samarbetet förenklar uppkopplingen mot The Benefit Loop och är grunden till en global satsning.

Genom Ericssons Device Connection Platform kommer The Benefit Loop kunna bli en global lösning för mobilnätsoperatörer som vill dra nytta av helt nya abonnemangsbaserade tjänster, utanför den hårt konkurrensutsatta telefonimarknaden.

– Med dagens teknik kan vårdtagaren ta en helt ny roll vilket revolutionerar vårdkedjan och bidrar till en effektivare och bättre vård. Kommuner, landsting och vårdinrättningar kan vinna oerhört mycket på att koppla upp sig mot the Benefit Loop, säger Truls Sjöstedt, Brighters VD och grundare. Sveriges huvudsakliga IT-politiska mål – att Sverige ska vara bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter – driver givetvis på utvecklingen och öppnar många dörrar.

E-post: henrik.norstrom@brighter.se

E-post: truls.sjostedt@brighter.se

Brighter utvecklar lösningar för en datadriven och mobil hälsovård. Genom sitt intellektuella kapital och sina innovativa produkter skapar Brighter en effektivare vårdkedja, med individen i fokus. Målet är att förenkla, effektivisera och stärka informationsflödet av relevanta och pålitliga data mellan patienten och vården. Detta sker genom The Benefit Loop™, Brighters molnbaserade plattform som kontinuerligt samlar, behandlar och delar data på användarens villkor. Läs mer här.

Bolagets aktie är listad på NASDAQ OMX First North/BRIG. Besök Brighters pressrum här.