Go Diabetes ger dig senaste nytt om diabetes direkt i mobilen

Report this content

Go Diabetes är en helt ny nyhetsapp för mobilen som samlar in nyheter om diabetes från olika källor och löpande presenterar det senaste inom utvecklingen.

År 2030 kommer världen att ha 438 miljoner diabetiker enligt Världshälsoorganisationen WHO och bara i Sverige lever cirka 400 000 människor med diabetes uppskattar Diabetesförbundet.

• Från 1980-talet och fram till 2011 så har antalet barn som varje år insjuknar i typ 1-diabetes ökat med 100% från 400 till 801 barn per år.
  • Kvinnor med typ 1-diabetes löper 40% högre risk att dö i förtid än män med samma diagnos, enligt en studie i tidskriften The Lancet som publicerades 2015.
  • Sverige har, efter Finland, världens högsta frekvens av diabetes hos barn, enligt Barndiabetesfonden.
  • Varje dag insjuknar 2 barn i Sverige i typ 1-diabetes.
  • Ingen vet fortfarande varför immunsystemet angriper och förstör de egna insulinproducerande betacellerna.
  • Stress, depression, nedstämdhet och sömnsvårigheter är ytterligare faktorer som bidrar till att utveckla typ 2-diabetes, enligt Forte: Forskningsrådet för Hälsa, Arbetsliv och Välfärd.
  • Regelbundna små måltider bidrar till att sänka blodsockervärdet.
  • 30 minuters motion om dagen minskar risken för diabetes med 58% enligt en finsk studie från 2001.
  • Många läkare skriver idag ut motion som medicin eller i förebyggande syfte mot diabetes.

– Diabetes drabbar både den som lever med diabetes och anhöriga. Det är viktigt att hålla sig informerad för att kunna sköta om sjukdomen på ett bra sätt. Varje dag publiceras nya insikter från forskningen och andra källor som utgör viktig information för diabetiker, säger Truls Sjöstedt, Brighters VD och grundare.

Nyhetsappen Go Diabetes baseras på en egen algoritm och lanseras i en första svensk version där användaren på ett enkelt sätt kan hålla sig uppdaterad om vad som publiceras och skrivs om diabetes just nu.

– Utvecklingen inom diabetes går snabbt framåt, och information sprids idag genom många olika nyhetskällor. Genom att samla in och presentera nyheter gör Go Diabetes det enkelt att hålla sig informerad om vad som händer inom området, säger Truls Sjöstedt, Brighters VD och grundare.

Go Diabetes finns för Android OS och iOS. Applikationen kan laddas ner kostnadsfritt via Google Play och App Store.

Brighter lanserar Go Diabetes i samarbete Adlantic.

Besök Go Diabetes online via GoDiabetesApp.com

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Henrik Norström, COO

Telefon: 46 733 40 30 45
E-post: henrik.norstrom@brighter.se

Truls Sjöstedt, VD

Telefon: 46 709 73 46 00
E-post: truls.sjostedt@brighter.se

Om Brighter AB
Brighter utvecklar genom sitt intellektuella kapital innovationer för människor som lever med en sjukdom. Vi utvecklar framtidens hjälpmedel som förbättrar individens livssituation och vardag. Hälften av Sveriges 4,6 miljoner hushåll kommer inom fem år vara uppkopplade för vård i hemmet eller genom mobila enheter. Brighters mål är att förenkla, effektivisera och stärka banden mellan patienten och vården genom att utveckla innovationer inom e-hälsa – en marknad som redan i år, 2015, är värd 160 miljarder US dollar globalt.

Taggar: