Bringwell AB (publ): Cederrothfallet – Högsta Domstolen ändrar hovrättens dom

Hovrätten fastställde tidigare domen att Bringwell Sverige AB förpliktigats att utge ett skadestånd till Cederroth med 20 miljoner kronor samt att bära dess rättegångskostnader i tingsrätten och hovrätten med ca 2,6 miljoner kronor. Utgången i målet låg inte i linje med Bringwells rättsliga analys och styrelsen fattade därför beslut om att målet skulle överklagas till Högsta Domstolen som också meddelade prövningstillstånd.

Detta har resulterat i att Högsta Domstolen idag, den 7 februari 2017, ändrat hovrättens dom och det skadestånd som Bringwell Sverige AB ska utbetala uppgår till endast 7,2 miljoner kronor samt ränta och att parterna ska svara för sina egna rättegångskostnader i tingsrätten, hovrätten och Högsta Dom-stolen. Totalt innebär det att Bringwell ska utbetala 11,0 miljoner kronor.

Bringwell ser med stor tillfredsställelse att slutgiltig dom nu har kommit från Högsta Domstolen. Domen ger Bringwell en positiv resultateffekt om ca 20 miljoner kronor och utbetalning av skadeståndet täcks med egna likvida medel.

För mer information, kontakta:

Martin Klafstad, CEO Bringwell AB (publ) +47 928 96 700

Bringwell AB (publ) är en av de ledande försäljnings- och marknadsorganisationerna för egenvårds-produkter på den nordiska marknaden. Bringwell arbetar med såväl egna som inlicensierade produkter och varumärken. Bolagets aktie är listad på NASDAQ OMX First North och Mangold Fondkommission AB, tfn. 08-503 015 50, är Certified Adviser.

Läs mer på www.bringwell.com