Bringwell AB (publ) har idag slutfört försäljningen av direktförsäljningsverksamheten

Nu ligger allt fokus på att öka tillväxten i och rationalisera Retail-verksamheten

Efter att Bringwell AB (publ) (”Bringwell”) idag har slutfört försäljningen av sin direktförsälj-ningsdivision (se tidigare pressmeddelande av den 26 maj 2014), återstår i huvudsak det som kallas för Retail-verksamhet, dvs. försäljning av läkemedel, kosttillskott och sportprodukter till hälsofackhandel, apotek och dagligvaruhandel i Skandinavien.

Retail är en verksamhet som är fokuserad på ett innehav av en bred och kvalitativ produkt-portfölj bestående av starka varumärken, och kan sammanfattas enligt följande:

• Av Retails totala omsättning om ca 400 mkr (2013), svarar 15 produkter för 80 procent av omsättningen.
  • Av dessa 15 produkter, äger Bringwell 8 varumärken, vilka är Eskimo-3 Pure, Mivitotal, Kan Jang, WNT, MOVO, Arctic Root, Chisan och Maxosol.
  • Dessa 8 egna varumärken står för ca 50 procent (195 mkr) av Retails totala omsättning.
  • Retails bruttovinst (vinst före marknadsförings-, distributions-, personal- och övriga externa kostnader) uppgår till ca 200 mkr (2013).

”Retails långsiktiga strategi är att stärka produktportföljen genom fler egna varumärken och att agera som distributör åt globala och starka varumärken, vars ägare söker en skandinavisk partner; de senaste tillskotten i partnerportföljen är distributionsavtal med de framgångsrika företagen Bionorica och Pascoe.

Det finns också en stor potential till organisk tillväxt genom den befintliga produktportföljen; genom att harmonisera koncernens produkter kan vi skapa tillväxt i de skandinaviska länderna och på så sätt växa i Finland och Norge som i dagsläget står för en mindre del av koncernens totala omsättning.

Vi ser nu fram emot att driva en mer fokuserad verksamhet och utveckla synergier på den skandinaviska marknaden”, avslutar Lars Lund-Roland, CEO Bringwell.

För mer information, kontakta:
Catherine Sahlgren (Styrelseordförande), 070-985 85 03
Lars Lund-Roland (CEO), 072-554 44 00

Om Bringwell
Bringwell AB (publ) är en av de ledande försäljnings- och marknadsorganisationerna för egenvårdsprodukter, kosttillskott och växtbaserade läkemedel på den nordiska marknaden. Bringwell arbetar med såväl egna som inlicensierade produkter och varumärken. Bolagets aktie är listad på NASDAQ OMX First North och Mangold Fondkommission AB, tfn 08-503 015 50, är dess Certified Adviser.

Läs mer på www.bringwell.com