Bringwell International inleder utvecklings samarbete med Karolinska Institutet. Syftet med samarbetet är att tillvarata de möjligheter som finns inom nutritionsområdet där Bringwell befinner sig. Bringwell har tidigare startat en studie för Membrasin vid Karolinska Institutet men detta samarbete kommer att täcka Bringwells samtliga produkter. ”Det är med stor glädje att vi kan inleda samarbete med Karolinska Institutet som är ett av världens främsta forsknings institut. Genom detta möjliggör förutsättningarna för Bringwell International att på ett konkurrens kraftigt sätt tillvarata affärsmöjligheter inom nutritionsområdet. Genom samarbetet försöker Bringwell utveckla ny nivå när det gäller forskning och utveckling på nutritionssidan. Enligt den ansedda tidningen Journal of medicine så har bara 4 % av världens nutritionssällskap god forskningsbakgrund. Forskning och utveckling kommer att vara avgörande för de företag som vill vara ledande inom nutrition i framtiden” säger Bringwells VD Ulf Söderberg. ”Det är glädjande att ett ledande nutritionsbolag som Bringwell valt att förstärka vår medicinska forskning” säger Professor Martin Schalling och doktor Jeanette Johansen vid Karolinska Institutet. Karolinska Institutet är Sveriges enda universitet med renodlad medicinsk inriktning. Det är också ett av Europas största centrum för medicinsk utbildning och forskning, och det vetenskapliga institutet som nominerar vinnaren av Nobelpriset i fysiologi eller medicin. Genom utbildning, forskning och information bidrar Karolinska Institutet till att förbättra människors hälsa. Upplysningar lämnas av: Ulf Söderberg, CEO, tel. +46 8 412 72 00 Anders Struksnes BSM, tel. +46 8 412 72 00 Martin Schalling, Karolinska Institutet, tel +46 8 517 700 00 Bringwell International AB (publ) är ett företag noterat på OM Stockholmsbörsen, Nya marknaden.