Delårsrapport Q1 2014 Bringwell AB (Publ)

JANUARI – MARS 2013

• Totala intäkter uppgick till 150,6 (160,8) MSEK
  • Totala intäkter exklusive det sålda dotterbolaget Active Nutrition International Oy (ANI Oy) uppgick till 148,2 (152,8) MSEK
  • EBITDA uppgick till 11,8 (19,4) MSEK, och EBITDA-marginalen till 7,8 (12,1) %
  • EBITDA exklusive det sålda dotterbolaget ANI Oy uppgick till 11,9 (18,8), och EBITDA-marginalen till 8,0% (12,3%)
  • EBITA justerat för avskrivningar på immateriella tillgångar uppgick till 11,1 (18,6) MSEK
  • Resultat efter skatt uppgick till 1,0 (7,5) MSEK
  • Kassaflöde efter rörelsekapitalförändringar uppgick till 1,5 (12,0) MSEK
  • Kassaflöde efter investeringsverksamhet, påverkad av försäljning av det finska dotterbolaget ANI Oy uppgick till 14,8 (11,7) MSEK
  • Resultat per aktie uppgick till 0,00 (0,03) SEK
  • Antal anställda 126 (136)

VDs KOMMENTAR

Bringwell har under första kvartalet fortsatt arbetet med att förverkliga visionen att bli det ledande nordiska företaget inom hälsa och välbefinnande.

Bolaget har under perioden genomfört försäljningen av det finska dotterbolaget Active Nutrition International Oy (ANI Oy), och därmed lagt ned verksamheten inom webbhandel. Detta leder till en koncern med tre kommersiella divisioner – ”Bringwell Retail” (varumärkesbolag), ”Export” och ”NaturaMed Pharma” (abonnemangsförsäljning).

Bolagets försäljning har varit något svagare jämfört med föregående år samtidigt som vi har haft relativt högre marknadsinvesteringar för att kunna öka försäljningen organiskt. Om vi bortser från ANI Oy, som bolaget sålde i januari, är nedgången 3 procent jämfört med samma period föregående år. Det organiska försäljnigstappet är det minsta på 7 kvartal, och betydligt bättre än de 4 senaste kvartalen

Försäljningen påverkas fortfarande av anpassningen till ny EU-lagstiftning kring marknadsföring av livsmedel och dels av en medveten strategi när det gäller omläggningen av vår produktportfölj. Den milda vintern har lett till mindre förkylning och influensa under perioden, vilket har skapat en tillfällig nedgång i försäljningen av Kan Jang och övriga förkylnings-produkter jämfört med föregående år. Oavsett den minskade försäljningen är vår bedömning att den underliggande utvecklingen är stabil i förhållande till föregående år.

På den positiva sidan ser vi bra utveckling med Bio-Life produktserien som har haft ett starkt kvartal i Norge och växer tillsammans med marknaden för naturliga vitaminer, mineraler och Greens. MOVO fortsätter att växa på alla nordiska marknader och tar andelar. Sinupret, som lanserades i Sverige september 2013, har nu hunnit bygga bra listningar överallt i Sverige och nådde redan efter bara två månader ca 8% av förkylningsmarknaden.

För att förstärka våra stora varumärken NaturaMed Pharma, Kan Jang, Membrasin och Probi samt nylanseringen av Sinupret, har bolaget under första kvartalet ökat marknadsnvesteringarna med 11% jämfört med samma kvartal 2013.

Bolaget har reducerat antalet anställda med 9 jämfört med 31 december 2013.

Omstruktureringen till en nordisk marknadsorga-nisation och strategisk affärsutveckling har resulterat i att vi nu har flera nylanseringar på gång och satsar ännu mer på våra strategiskt viktigaste produkter och deras distribution på den nordiska marknaden.
Vi har under kvartalet lanserat Bio-Life serien i Sverige samtidig som vi ser att MOVO, Membrasin och Maxosol responderar bra på ökade marknads-föringsinvesteringar. Under andra kvartalet kommer Bio-Life lanseras även i Finland. Sverige kommer att lansera ett naturligt läkemedel inom området sömn, Pascoflair.

Som följd av försäljningen av dotterbolaget ANI Oy har bolaget under kvartalet minskat sin skuldsättning från föregående kvartal med 15 MSEK. Det operativa kassaflödet efter rörelsekapitalförändringar var svagare än föregående år. Lageruppbyggnad inför Bio-Life nylansering, och högre kundfordringar, framför allt i Norge, är en bidragande orsak. Dessa rörelsekapitalförändringar betraktas som temporära i sin natur och förväntas att förbättras under nästa kvartal.

Vi är en av de största leverantörerna i Norden inom kosttillskott. Vi kommer att fortsätta utveckla vår marknadsposition med starka varumärken och en produktportfölj av hög kvalitet. På lång sikt räknar vi med att såväl försäljningen som effektiviteten kommer gynnas av ett mer samordnat sortiment med gemensamma marknadsföringsåtgärder inom de nordiska gränserna.

Lars Lund-Roland, VD och koncernchef