Brinova anlitar Peab för att bygga bostäder i Hammar, Kristianstad

Brinova har fått förtroendet att utveckla ett kvarter i Hammar, Kristianstad, och kommer i en parkliknande miljö uppföra två punkthus med totalt 60 lägenheter. Lägenheterna kommer att variera i storlek, från 1 rum och kök till 3 rum och kök.

Brinova har gett Peab i uppdrag att uppföra bostäderna.

”Det känns roligt och spännande att få dra igång vårt bostadsprojekt i Kristianstad och detta i samarbete med Peab. Vi är angelägna om att samarbeta med entreprenörer som prioriterar områden som är viktiga för oss och som kan möta våra högt ställda krav”, säger Brinovas VD Per Johansson i en kommentar .

Byggprojektet startar omgående och lägenheterna beräknas klara för inflyttning hösten 2019.

”Det är ett spännande bostadsprojekt i Kristianstad där Peab tillsammans med Brinova kommer att uppföra bostäder med goda bostadskvalitéer”, säger Peabs regionchef Bratislav Marjanovic.

Brinovas VD Per Johansson, telefon +46 (0) 70-817 13 63, epost: per.johansson@brinova.se

Peabs Regionchef, Bratislav Marjanovic, telefon +46 (0) 73-337 43 02, epost: bratislav.marjanovic@peab.se

Brinova utvecklar och förvaltar primärtbostäder och samhällslokaler belägna på utvalda orter med goda kommunikationer i södra Sverige. Verksamheten kännetecknas av långsiktighet, samverkan med aktörer inom samhällssektorn och inte minst en lokal egen engagerad förvaltning på de orter där bolaget aktivt valt att verka. Fastighetsbeståndet om 183 145 kvadratmeter har ett marknadsvärde på cirka 2,8 miljarder kronor. Värden skapas genom selektiva förvärv, effektiv fastighetsutveckling och en aktiv förvaltning. Ett starkt kassaflöde möjliggör en attraktiv direktavkastning till ägarna såväl som en fortsatt utveckling av verksamheten. Brinovas B-aktie är sedan den 30 september 2016 noterade på Nasdaq Stockholm First North Premier. Huvudkontoret finns i Helsingborg.

Om oss

Brinova är ett fastighetsbolag med fokus på fastigheter i södra Sverige. Bolaget är verksamt inom segmenten hyresbostäder, samhällsfastigheter och kommersiella lokaler. Brinova har idag 43 fastigheter om totalt cirka 137 000 kvm. Fastighetsbeståndet har ett marknadsvärde på cirka 1,7 miljarder SEK. Brinovas affärsidé är att skapa hög avkastning genom att erbjuda marknaden attraktiva och prisvärda bostäder och lokaler såväl för offentlig sektor som för näringslivet i övrigt. Värden skapas genom selektiva förvärv, aktiv förvaltning och lönsamma försäljningar. Med starka ägare som Backahill Holding AB och Fastighets AB Balder har bolaget stora tillväxtambitioner i regionen. Huvudkontoret ligger i Ängelholm. För mer information: www.brinova.se