BRIO hyllar barnet inom oss

BRIO fyller 130 år och firar det genom att hylla betydelsen av lek och låta vuxna vara barn för en dag.

Lek har i alla tider legat till grund för barns välbefinnande och utveckling och sammanfört människor över generationsgränserna. Det är också styrkan och kraften i leken som har tillåtit det svenska leksaksföretaget att utvecklas.

– För oss är leken livsviktig. I över hundra år har det utvecklat oss som företag och människor. Vår ambition är inte bara att göra leksaker som håller för flera generationer. För oss är det viktigt att berika människors barndom, och deras liv, säger Sophie Elvefors, vice VD för BRIO.

2014 fyller BRIO 130 år. Istället för att luta sig mot banbrytande milstolpar som Labyrint-spelet (1946) och miniatyrjärnvägarna i trä (1958) har det svenska leksaksföretaget bestämt sig för att hylla leken och fira barnet inom oss.

Runt om i världen finns en växande oro över att lek inte får den nödvändiga plats den ska ha i barns uppväxt. Forskning visar att barn får allt mindre utrymme för fri lek och att familjer spenderar allt mindre tid med varandra.

I november förra året tilldelades Cambridgeforskaren Dr. David Whitebread stipendiet BRIO Prize för sin rapport ”The Importance of Play”. I år fortsätter BRIO arbetet med att föra in mer lek i människors vardag.

I tävlingskampanjen ”Liberate a friend” ger BRIO vuxna chansen att väcka barnet inom sig till liv. Vinnaren får betalt för att ta ledigt och vara barn för en dag.

– Det är ett sätt för oss att med glimten i ögat sätta fokus på något vi tycker är viktigt. Den fria leken får allt mindre utrymme trots att vi vet att den är central för både barn och vuxnas kreativitet och utveckling, säger Sophie Elvefors.

Räls som förenar generationer
Barn ärver ofta sina första BRIO-leksaker från sina föräldrar och skapar fantasifulla världar när de bygger ihop de äldre leksakerna med nya moderna BRIO-produkter. Det senaste decenniet har BRIO lanserat flera nyskapande koncept. Monorailtåg och flygplan rullar på samma tågbana som morfar lekte med som barn.

– Vi har lagt mycket energi på att höja lekvärdet och expandera exempelvis Railway-världen. Samtidigt gör vi det på ett respektfullt sätt som får gammalt och nytt att bokstavligen passa ihop, säger Michael Heun, produktutvecklingschef på BRIO.

130 år med lek
BRIO startades 1884 i det lilla samhället Osby i södra Sverige och blev tidigt kända för leksaker av hög kvalité. Redan på 1940-talet utnämndes BRIO till kungliga hovleverantörer i Sverige, vilket företaget är än idag.

1946 kom BRIOs första globala succé, Labyrintspelet. En unik uppfinning som inte bara älskades av barn men som också användes i rehabiliteringen av tusentals skadade europeiska krigspiloter efter andra världskriget.

Därefter har succéerna avlöst varandra. 1958 kom BRIOs miniatyrjärnväg i trä. Idag är järnvägstågen med alla dess beståndsdelar BRIOs största exportleksak.

– En nyckel till att BRIO lyckats överleva och växa i över 130 år är att vi alltid satt barnet och leken främst, samtidigt som vi haft en öppenhet för att förändras i takt med tiden. BRIOs historia är del av företagets identitet och styrka också i framtiden, säger Sophie Elvefors.

Se BRIOs kampanjfilm på: http://www.youtube.com/watch?v=mL8sPPcMjhg&feature=youtu.be

Högupplösta bilder finns nedan. Ytterligare bilder på: www.brio.net/About_BRIO/PressRoom/PressImages.aspx

För ytterligare information och frågor, kontakta:
Francisca Kertzscher, marknadschef BRIO AB, telefon +46 702 01 53 97
E-post: Francisca.kertzscher@brio.net