BRIO lanserar ny könsneutral leksaksserie

Barn ska ha möjlighet att leka fritt utan att begränsas av stereotypa könsroller. Den självklara insikten har legat till grund för utvecklingen av BRIOs nya leksakserie Village som lanseras i höst. Village ingår i populära BRIO World, som många förknippar med träjärnvägar.

– För oss är det självklart att barn ska ha möjlighet att leka fritt utan att begränsas av förutfattade meningar om vad en pojke eller flicka förväntas att gilla. Det är en viktig del av vår lekfilosofi och vårt svenska arv, säger Sophie Elvefors, Commercial Director på BRIO.

Traditionellt tenderar leksaker som fokuserar på byggande och konstruktion att marknadsföras mot pojkar medan leksaker som stimulerar sociala rollekar riktar sig mot flickor. Village är speciellt framtaget för att vara könsinkluderande, och inte för att placeras i någon speciell avdelning.

– Alla barn är unika och har egna intressen. Vi har försökt att fånga det i det här konceptet som låter barn leka hur de vill. Barnet bestämmer själv hur mycket tid de vill lägga på sociala rollekar med figurerna och sina vänner, och hur mycket de vill ägna åt att bygga, uppfinna och skapa. Vår värld är öppen för alla barn, säger Therese Eklund, Category Manager på BRIO.

BRIO har varit kända för sin träjärnväg i närmare 60 år. Det nya Village-temat adderar djup och mångsidighet och zoomar in på de miljöer som barn känner igen från sin egen vardag. Rollekar och interaktionen mellan de olika karaktärerna är centralt. I kombination med modulariteten i konceptet är det möjligt att både bygga om och om igen efter egen fantasti eller leka tillsammans med andra.

Det nya Village-temat inkluderar 8 leksaker: Vårt hus, Vår scen, Vår skola, Vår glasskiosk, Frukt- och grönsaksstånd, Jeep och husvagn, Vår lekplats, Figur med hund och Vår familj.

Village kommer att finnas i butik till försäljning från och med augusti.

För ytterligare information och frågor kontakta:
Francisca Kertzscher, Marketing Director, BRIO AB +46 70 201 5397

Om BRIO
I över ett århundrande har vår drivkraft varit att sprida glädje bland barn världen över. Vi vill skapa lyckliga barndomsminnen där fantasin får flöda fritt. BRIO skapar innovativa, högkvalitativa och väldesignade leksaker som ger barn en säker och rolig lekupplevelse. Företaget grundades i Sverige 1884 och är representerat i över 30 länder. För mer information, vänligen besök www.brio.net.