Bris har öppet hela sommaren

Förra sommaren ökade Bris kontakter med sju procent, och inte heller i år kommer Bris kuratorer ta sommarlov. Hela sommaren kan barn och unga få stöd via telefon, mejl och chatt.

För många barn är sommarlovet något roligt och något de sett fram emot länge. Dock finns det undantag. När skolan stänger, myndighetskontakter tar semester och fritidsaktiviteter har sommaruppehåll blir redan utsatta barn mer utsatta.

– Skola och fritidsaktiviteter kan vara andrum för barn som har svåra hemförhållanden. När dessa stänger under sommaren kan en redan tuff vardag bli ännu tuffare, säger Magnus Jägerskog, generalsekreterare på Bris.

Just myndighetskontakter är ett vanligt ämne i Bris stödverksamhet under sommaren. Barn och unga hör av sig till Bris när det professionella nätverk de annars har kring blir mer begränsat under sommaren. Ett annat vanligt ämne som ofta brukar dyka upp under sommarmånaderna är familjekonflikter.

– Att umgås tätt tillsammans gör att bråk och konflikter i familjen ofta blir mer påtagligt. Många barn och unga hör av sig till Bris om just familjekonflikter, samt om vuxnas missbruk och riskbruk. Utanförskap blir också tydligt för barn som kanske är kvar hemma när alla kompisar reser bort, säger Magnus Jägerskog.

Bris vill uppmana vuxna att se barn som finns runt omkring dem och agera om de misstänker att ett barn far illa. Att någon frågar och tar ett barn i en utsatt situation på allvar kan verkligen göra skillnad. Alla vuxna som har funderingar kring hur de kan hjälpa ett barn som far illa kan ringa Bris vuxentelefon för stöd.

Bris stödverksamhet har öppet under hela sommaren. Barn och unga kan ringa 116111, eller gå in och chatta och mejla via Bris hemsida.
Bris vuxentelefon har telefonnummer

Jeanette Ramnitz, pressekreterare
jeanette.ramnitz@bris.se

Barnens rätt i samhället (Bris) är en partipolitiskt och religiöst obunden ideell medlemsorganisation som särskilt ska bistå utsatta barn och unga samt upprätta möjligheter för dem att föra en dialog med vuxna. FN:s konvention om barnets rättigheter är utgör grunden för Bris arbete. Bris verksamhet finansieras via gåvor, medlemsavgifter och företagssponsring. Mer information om Bris finns på www.bris.se.

– Att umgås tätt tillsammans gör att bråk och konflikter i familjen ofta blir mer påtagligt. Många barn och unga hör av sig till Bris om just familjekonflikter, samt om vuxnas missbruk och riskbruk. Utanförskap blir också tydligt för barn som kanske är kvar hemma när alla kompisar reser bort.
Magnus Jägerskog, generalsekreterare Bris