Bris kommenterar vårbudgeten

Bris ser flera viktiga satsningar i regeringens vårbudget – framför allt jämlikhetspengen till skolorna och förstärkningen av BUP och socialtjänsten. Det är tre områden som spelar stor roll för hur barnets rättigheter efterlevs i Sverige.

Det är positivt att regeringen ger skolor möjlighet till stöd utifrån elevernas behov, för att motverka klyftor och verka för att varje barn får förutsättningar att klara skolan.

I Bris årsrapport som släpptes i mars konstateras att mycket behövs göras för att stoppa trenden med den ökande psykiska ohälsan bland barn och unga, och för att hjälpa de som mår dåligt. I ljuset av detta gläds Bris åt att BUP tillförs ytterligare medel. Det är viktigt att vården hos BUP görs tillgängligt och likvärdig för alla barn i Sverige oavsett var de bor.

I regeringens satsning på socialtjänsten ser Bris att det är positivt att medlen ska användas till att bygga en stabil organisation på lång sikt, och inte till att lösa akuta kriser genom att hyra in konsulter. Bris följer regeringens samordnare på området, Cecilia Grefve, och ser att det är hennes gedigna analys som ligger till grund för beslutet. Det är positivt och kommer i förlängningen kunna bidra till ett tydligare barnrättsperspektiv inom den sociala barn- och ungdomsvården.

Bris saknar två viktiga delar i vårbudgeten. Situationen för barn som flytt till Sverige är allvarlig och Bris hade gärna sett insatser för att förbättra deras tillvaro och hälsa. 2018 beräknas barnkonventionen bli lag i Sverige, och Bris hade gärna sett konkreta satsningar på barnrättens genomslag i Sverige i denna budget.

Anna Holmqvist, pressekreterare
anna.holmqvist@bris.se

Bris, Barnens rätt i samhället, är en partipolitiskt och religiöst obunden ideell medlemsorganisation som särskilt ska bistå barn och unga i utsatta situationer samt upprätta möjligheter för barn och unga att föra en dialog med vuxna. Bris vision är ett samhälle där varje barn känner till sina rättigheter och där barnets rättigheter tillgodoses. FN:s konvention om barnets rättigheter utgör grunden för Bris arbete och Bris bidrar med sitt arbete till FN:s hållbarhetsmål i Agenda 2030. Bris verksamhet finansieras via gåvor, medlemsavgifter och företagssponsring. Mer information om Bris finns på www.bris.se

Bris ser flera viktiga satsningar i regeringens vårbudget – framför allt jämlikhetspengen till skolorna och förstärkningen av BUP och socialtjänsten. Det är tre områden som spelar stor roll för hur barns rättigheter efterlevs i Sverige.