Bris öppnar ny stödlinje för idrottsledare

Idag öppnar en ny telefonlinje som riktar sig till ledare och tränare inom idrottsrörelsen. Till stödlinjen kan ideellt engagerade såväl som anställda inom idrotten ringa för att prata om oro kring ett barn. Särskild kompetens kommer finnas för att ge stöd till de som möter barn med trauma eller erfarenhet av flykt.

Redan idag får Bris vuxentelefon samtal från idrottsledare. Med en särskild stödlinje, som är en del av Bris och Riksidrottsförbundets samarbete, kommer det bli tydligare att det finns stöd att få för frågor som rör barns trygghet i idrottsrörelsen. Stödlinjen har nummer 077-44 000 42 och är öppen vardagar kl 9-12 och det är Bris kuratorer som svarar.

– Till stödlinjen kan idrottsledare, tränare, ungdomsledare och andra som är engagerade inom idrotten ringa för att prata om oro kring ett barn. Syftet är att den som ringer ska få stöd, vägledning och information om hur hen kan bidra till att förändra barnets situation till det bättre, säger Bris generalsekreterare Magnus Jägerskog.

Stödlinjen är en av flera insatser som idrotten arbetar med just nu.

– Tillsammans kommer samtliga delar att stärka idrottsrörelsen och bidra till en bättre och tryggare idrott för barn och unga. Jag hoppas att idrottsledare som vill ha stöd kring svåra frågor eller känner oro verkligen använder linjen och den kompetens som Bris har, säger Stefan Bergh, generalsekreterare Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna.

När stödlinjen öppnar kommer ett särskilt fokus också ligga på att nå ut med stöd till vuxna som möter nyanlända barn. Under de senaste åren har många idrottsföreningar nått ut till barn som flytt till Sverige. Ibland kan det innebära nya utmaningar att möta barn och unga med trauma eller erfarenheter av flykt. För att klara det krävs ett professionellt och strukturerat stöd.

– För många nyanlända barn och unga är idrotten något som betyder mycket, där det finns vuxna som lyssnar och förstår. Genom att ge stöd till vuxna som i rollen som ideellt engagerad möter idrottande barn som flytt vill Bris bidra till att stärka de sociala nätverken kring barnen, säger Magnus Jägerskog.

Satsningen är en del av projektet ”Nyanlända barn, idrott och inkludering”, finansierat av Arvsfonden, där Bris och Riksidrottsförbundet gemensamt satsar för att stärka idrottsledare och tränare i att möta barn och unga i utsatta situationer. Inom ramen för projektet erbjuds också fördjupad information och kunskap genom utbildning inom idrottsrörelsen, och en digital kampanj till barn och unga om deras rättigheter inom idrotten.

Anna Holmqvist, Bris pressekreterare, 070-779 95 06

Anna Setzman, Pressansvarig Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna, 070-564 52 16

Bris, Barnens rätt i samhället, är en partipolitiskt och religiöst obunden ideell medlemsorganisation som särskilt ska bistå barn och unga i utsatta situationer samt upprätta möjligheter för barn och unga att föra en dialog med vuxna. Bris vision är ett samhälle där varje barn känner till sina rättigheter och där barnets rättigheter tillgodoses. Barn och unga under 18 år kan kontakta Bris alla dagar under året för stöd. FN:s konvention om barnets rättigheter utgör grunden för Bris arbete och Bris bidrar med sitt arbete till FN:s hållbarhetsmål i Agenda 2030. Bris verksamhet finansieras via gåvor, medlemsavgifter och företagssponsring. Mer information om Bris finns på www.bris.se

Jag hoppas att idrottsledare som vill ha stöd kring svåra frågor eller känner oro verkligen använder linjen och den kompetens som Bris har