BT tillverkar lyftvagn Nr 2.000.000

BT tillverkar lyftvagn Nr 2.000.000 I mars månad år 2000, lagom till CeMAT-mässan i Hanover, tillverkade BT sin två miljonte lyftvagn. Den första tillverkades 1947 och bidrog till att hantering av pallastat gods tog fart på allvar. En utveckling som bara ett par år senare ledde fram till den standardiserade EUR-pallen. Många år senare - år 1984 - hade BT tillverkat en miljon vagnar. "BT- lyftvagnen" hade blivit ett begrepp. I mars månad år 2000 tillverkades så den andra miljonen lyftvagnar. Detta på under halva tiden jämfört med den första. Den snabbare produktionstakten är ett resultat av senare års investeringar i toppmodern produktionsutrustning, som svar på en stadigt ökande efterfrågan. Tillsammans med sitt kanadensiska dotterbolag Lift-Rite är BT idag en av världens största tillverkare av lyftvagnar. Faktum är att inför det 20:e århundradet har den klassiska lyftvagnen förfinats och förbättrats ytterligare. Den nya L23-vagnen har med den legendariska slitstyrkan som utgångspunkt fått både ergonomiska och kosmetiska förändringar, plus en rejäl höjning av lyftkapaciteten. L23-vagnen har ett nytt handtag tillverkat av polyamid, ett starkt plastmaterial, som formats för att passa den mänskliga handen. Materialet upplevs som "varmt" vid beröring, vilket tillsammans med den lena ytan gör handtaget behagligt att greppa. Även lyftkapaciteten har förbättrats - gaffelstommen har förstärkts och lyftvagnen tar laster upp till 2300 kg mot tidigare 2000. För ytterligare information, kontakta informationschef Göran Skoglund, BT Industries AB, på telefon 0142-864 09 alt. 070-555 92 88. Pressmaterial och annan information finns även på www.bt-industries.com. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/23/20000323BIT00050/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/23/20000323BIT00050/bit0002.pdf