BT växer - ökar tillverkningen i Mjölby

BT växer - ökar tillverkningen i Mjölby För att möta den växande efterfrågan på lagertruckar kommer BT att investera närmare 100 miljoner kronor i sin Mjölby-fabrik under de närmaste tre åren. Investeringarna syftar till ökad produktionskapacitet och förbättrad produktivitet. Investeringen avser tillverkningen av eldrivna lagertruckar. För tillverkningen av manuella lyftvagnar har ett investeringsprogram nyligen genomförts. Programmet sträcker sig fram till år 2003 och är uppdelat i etapper: * Omflyttning samt viss utbyggnad för att uppnå snabbare materialflöden. * Ett nytt, större måleri * Införande av ny produktionsteknik * Införande av nya, effektivare monteringsmetoder Växande världsmarknad - BT är idag världsledande på lagertruckar. Beslutet att öka produktionskapaciteten sker mot bakgrund av den växande världsmarknaden och vår ambition att ta marknadsandelar. Det säger BT Industries VD och koncernchef Carl-Erik Ridderstråle i en kommentar. Investeringsbeslutet hänger också samman med lanseringen av nya produkter under år 2000 - Vi ökar tillverkningskapaciteten med ca 40%, främst inom det lätta produkt- sortimentet, säger Håkan Schill, VD för BT Products AB i Mjölby. Han tillägger: - Programmet syftar också till att ytterligare förbättra produktiviteten varför några större nyanställningar inte är aktuella. Kontaktpersoner: Håkan Schill, VD, BT Products AB, tel. 0142-860 29. Koncernchef Carl-Erik Ridderstråle, tel 0142-863 13. Informationschef Göran Skoglund, tel. 0142-864 09 alt.070-555 92 88. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/30/19991130BIT00140/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/30/19991130BIT00140/bit0002.pdf