DELÅRSRAPPORT, JANUARI – SEPTEMBER 2018 BUBLAR GROUP AB (PUBL)

Bublars delårsrapport finns tillgänglig i sin helhet på bolagets webbplats, www.bublar.com och som bilagt dokument.

JULI - SEPTEMBER 2018

•  Bublar Group koncernen, (”Bublar”) är i utvecklingsfas av sina produkter. Från och med 2018 tillämpar Bublar en redovisningsprincip som innebär att utvecklingskostnader inte aktiveras utan kostnadsförs löpande, vilket får en stor påverkan vid jämförelse av den löpande resultatutvecklingen. Kostnadsbasen är i stort sett oförändrad jämfört med motsvarande period 2017.
  •  Nettoomsättningen uppgick till 25 TSEK (0 TSEK) under kvartalet. Resultat före av- och nedskrivningar (EBITDA) blev -3 552 TSEK (-467 TSEK). Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -4 244 TSEK (-509 TSEK). Under motsvarande period 2017 aktiverades 2 188 TSEK i utvecklingskostnader och ca 1,4 MSEK omfördes från rörelsekostnader under kvartal 3 2017 till emissionsrelaterade kostnader som bokas mot egna kapitalet.
  •  Boxningsspelet Glowing Gloves, som baseras på Apples senaste Augmented Reality-teknik, har lanserats i en open-betaversion på App Store i slutet av perioden. Efter nuvarande utvärderingsperiod förbereds ett antal funktionaliteter som kommer att läggas till inför den kommersiella lanseringen.
  •  En riktad emission genomfördes i augusti som tillförde bolaget 20 MSEK (ca 18,9 MSEK efter emissionskostnader) i likviditet och kapital. Likvida medel i koncernen uppgick i slutet av rapportperioden till 22 001 TSEK (2 999 TSEK).

JANUARI - SEPTEMBER 2018

•  Nettoomsättningen uppgick till 351 TSEK (0 TSEK) under januari till september. Resultat före av- och nedskrivningar (EBITDA) blev -12 978 TSEK (-6 607 TSEK). Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -15 050 TSEK (-6 718 TSEK) under de första nio månaderna. De högre förlustvärdena reflekterar att Bublar endast aktiverat 24 TSEK (8 990 TSEK) under 2018 och att ca 1,4 MSEK omfördes från rörelsekostnader under kvartal 3 2017 till emissionsrelaterade kostnader.
  •  Intäkterna under rapportperioden relaterar i huvudsak till det tidigare kommunicerade AR-projektet.

HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG

•  Bublar förvärvade Vobling AB, det ledande nordiska solutions-bolaget inom AR/VR för B2B-marknaden, för 49,8 MSEK, vilket betalades genom en kombination av ca 6,5 miljoner nyemitterade aktier (med lock-up på 1 år) och 6,9 MSEK kontant betalning. En riktad emission till ett fåtal kvalificerade investerare om ca 1,5 miljoner aktier genomfördes som tillförde Bublar ca 10 MSEK före emissionskostnader för att finansiera kontantdelen av förvärvet.
  •  Voblings verksamhet kommer att konsolideras med Bublar från och med 17 oktober 2018 och ingår inte siffermässigt i denna rapport. Förvärvet skapar en goodwillpost i koncernbalansräkningen om ca 49 MSEK som kommer att skrivas av under 5 år.

VIKTIG INFORMATION

Denna information är sådan information som Bublar Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 16 november 2018 kl. 08.30 CET.

OM BUBLAR GROUP AB (publ)

Bublar skapar framtidens mobilupplevelser genom att tillhandahålla spel och appar som kombinerar den senaste tekniken inom de snabbväxande segmenten Augmented Reality (AR) och platsbaserade tjänster. I koncernen ingår Vobling, det ledande nordiska solutions-bolaget inom AR/VR för B2B-marknaden som erbjuder utveckling inom 3D, visualisering och spelmotorer åt klienter världen över.

Bolagets mentor är G&W Fondkommission (Tel: 08-503 000 50). Bublar är noterat på NGM Nordic MTF.

Bublar Group AB (publ), Skeppargatan 8, 114 52 Stockholm, Telefon: 08-559 251 20

Magnus Granqvist, VD, 0733-311 776, alternativt Anders Lindell, CFO, 0708-418 314.

E-post: investorrelations@bublar.com

Hemsida: www.bublar.com