Imorgon säljs påvens kalott till förmån för EU-migranter

Vid 18-tiden imorgon är det dags: Påve Franciskus kalott ska säljas på auktion. Spänningen är stor inför försäljningen och vem det blir som köper den. Pengarna ska gå till en ny stiftelse som ska fördela pengar till organisationer med fokus på nödställda eu-migranter.

Den sällsamma historien börjar med att Båstad-bon Carlos Luna länge engagerat sig i samhällets utstötta och på kuppen fått med sig sin vän från Argentina, sedermera påven Franciskus. Denne donerade i oktober sin kalott till Luna och uppmanade honom att sälja den på auktion.

- Det här är förstås en unik händelse och jag blev mycket rörd. Jag är själv inte religiös, men Franciskus är en påve som utifrån sin position ser världen med otroligt klarsynt blick. Han har visat ett stort engagemang i romernas situation, här i Sverige och i världen, säger Carlos Luna.

För att uppmärksamma händelsen har författaren Jonas Gardell, ärkebiskop Antje Jackelén, biskop Anders Arborelius och EU-parlamentarikern och romska aktivisten Soraya Post skrivit varsin text i katalogen.

Behovet inför vintern är enormt. Mujo Halilovic, är chef för Romskt informations- och kunskapscenter, RIKC, i Malmö:

- Det finns en stor uppgift i ett längre perspektiv som har politiska implikationer på EU-nivå och på nationell nivå, men även en mer operativ uppgift som handlar om "här och nu". Ingen ska behöva lida, frysa ihjäl eller bli nekad vård vid behov den kommande svenska vinter, säger Mujo Halilovic, som kommer att samverka med stiftelsen Solideo Papal i deras arbete.

Fakta om försäljningen av påve Franciskus kalott

-       Säljs inklusive ask, emballage från Vatikanen samt certifikat.

-       Bukowskis avstår från säljar- och köparprovision.

-       Pengarna administreras av den registrerade stiftelsen Solideo Papal i syfte att stödja projekt för EU-migranter som befinner sig i Sverige.

Bukowskis är störst i Norden på kvalitetsauktioner. Kontor finns i Stockholm, Göteborg, Malmö, Norrköping samt Helsingfors. Hos Bukowskis finns Sveriges främsta experter inom klassisk, modern och samtida konst samt design och konsthantverk. VD är Anna-Karin Laurell.