Kinas ekonomi mattas – men suget efter kulturhistoriska dyrgripar fortsätter

Att Kinas ekonomi pulserar har vi kanske hört både en och två gånger. Sanningen är ju den att världens största ekonomi peakat och att även hårdföra politiker och affärsmän har en mer nykter syn på de kommande åren. För auktionsbranschen innebär det att de dyraste objekten fortfarande är de mest attraktiva – och att många av dessa finns i Sverige.

Under den hetaste tillväxtperioden fördes stora kvantiteter konsthantverk in i landet via antikhandlare, mässor och auktionshus. Hungern och omsättningen tog andan ur de flesta analytiker och ekonomiska kolumnister. Under denna period skedde en ökad kunskap och medvetenhet bland de allt förmögnare kineserna, som ville vara på sin vakt mot simpla lycksökare i antikbranschen när de genomsökte världen efter förlorade skatter.

Det var då som vetskapen om de högkvalitativa svenska samlingarna fick sitt genomslag bland samlarna.  Många svenska affärsmän och vetenskapsmän med passionerat intresse och imponerande kunskaper, hade under de föregående seklerna samlat på sig utsökta och unika föremål från det kejserliga Kina och dessa samlingar och enskilda föremål har sedan legat intakta i generationer.

- För kräsna och luttrade kinesiska köpare är de här ”orörda” samlingarna oerhört begärliga fynd,. Kontakterna mellan länderna är livaktig och på våra auktioner samlas köpintresserade från Asien. De två senaste säsongerna sålde vi på den här avdelningen för 35,5 miljoner kronor, utropet låg långt under det, säger Michael Storåkers, vd på Bukowskis.

Fortfarande finns fantastiska skatter i Sverige och idag har de kinesiska kunderna enorma kunskaper och höga krav på sina förvärv. Att de finns i Sverige vet de om, det märker vi på våra Klassiska auktioner, då salen fylls av tillresta köpare eller deras agenter.

Den avkylda ekonomin då? Fortfarande finns enormt många rika och konstintresserade kineser. Och precis som i övriga världen har de gjort en oerhörd upptäckt: Konst är en stabil investering. Det är en placering som dessutom är njutbar och beständig på många olika plan.

I veckans Svenska Dagbladet uppmärksammas detta fenomen i två artiklar. Dels den Euroamerikanska situationen med nya rekord på konst säsong efter säsong, i kontrast till börsens skakiga rörelser. Och dels en sidoartikel som bekräftar den likartade situationen i Kina.

- Det är med andra ord hög tid för säljare. Bukowskis har Nordens främsta experter som lägger ner stort arbete på katalogisering, forskning och datering, säger Michael Storåkers.

Michael Storåkers, vd
Kineser dammsuger Sverige på konst artikel i Näringsliv
Konsten guld värd när marknaden sviker artikel i Näringsliv

Läs mer om den kinesiska explosionen på www.bukowskis.com/news/307