Valberedningen utsedd inför Bulten AB (publ):s årsstämma 2017

Bulten AB:s årsstämma kommer att hållas i Göteborg tisdagen den 25 april 2017. Valberedningens ledamöter inför stämman har nu utsetts.

Valberedningen ska enligt bolagsstämmans beslut bestå av fyra ledamöter – en representant för var och en av de tre största aktieägarna per den sista bankdagen i september som önskar utse en ledamot i valberedningen, samt styrelsens ordförande. Med de tre största aktieägarna avses de av Euroclear Sweden AB registrerade och ägargrupperade tre största aktieägarna per den sista bankdagen i september månad. Om någon eller några av de tre största aktieägarna avstår från att utse en ledamot i valberedningen, ska styrelsens ordförande erbjuda andra större aktieägare att utse en ledamot i valberedningen.

Valberedningen, inför årsstämman 2017, har följande sammansättning:

• Claes Murander, utsedd av Lannebo Fonder
  • Öystein Engebretsen, utsedd av Investment AB Öresund
  • Pär Andersson, utsedd av Spiltan Fonder AB
  • Ulf Liljedahl, styrelseordförande i Bulten AB

Valberedningens ledamöter är utsedda av ägare i Bulten AB som sammanlagt representerar cirka 26 procent av antalet röstberättigade aktier i bolaget enligt ägarförhållanden per 30 september 2016. Därutöver ingår styrelsens ordförande som ledamot av valberedningen, som anses beroende till största aktieägaren Volito AB vars ägande per den 30 september 2016 representerar cirka 21 procent av antalet röstberättigade aktier i bolaget. Ordförande i valberedningen kommer att utses vid valberedningens första sammanträde.

Valberedningen kommer att bereda förslag till årsstämman 2017 avseende bland annat ordförande vid årsstämma, antal stämmovalda ledamöter, ordförande och övriga stämmovalda ledamöter i styrelsen, arvode och annan ersättning till var och en av de stämmovalda styrelseledamöterna och till ledamöter av styrelsens utskott, antal revisorer och arvode till revisorerna.

Aktieägare som önskar lämna förslag till valberedningen ska göra detta skriftligen, senast den 17 februari 2017, per e-post till styrelseordförande, chairman@bulten.com, eller per brev till följande adress.

Bulten AB (publ)
Att: Valberedningen