Bure bildar ledande nordiskt nätverksbolag

Bure bildar ledande nordiskt nätverksbolag - Santa Monica Software Finland Oy och Salcom AB i Sverige går ihop Investment AB Bure har förvärvat 40% av aktierna i Santa Monica Software Finland Oy och erhåller samtidigt option att förvärva ytterligare 20% under 1999. Santa Monica Software Finland Oy utvecklar och bygger avancerade nätverk för näringsliv och offentlig sektor. Beräknad omsättning för 1998 uppgår till cirka 270 MSEK. Tillsammans med redan Bureägda Salcom AB blir Santa Monica Software Finland Oy en ledande nätverks-leverantör i Norden med en årsomsättning på cirka 800 MSEK. Verksamheterna kommer att samordnas under 1999. Santa Monica Software Finland Oy och Salcom AB är båda ledande kompetensföretag på respektive marknad. Tillsammans med produkter från ledande leverantörer såsom Cisco och Ascend erbjuder de ett omfattande tekniskt kunnande inom nätverk. Salcom AB är verksamma inom säkerhet, övervakning och integration av nätverk och system och blir tillsammans med Santa Monica Software Finland Oy en ledande nordisk aktör inom området. Förvärvet ligger i linje med Bures konsekventa satsning på den kunskaps- och tjänsteintensiva delen av IT- branschen i Norden. - När vi förvärvade Salcom AB var målsättningen att utveckla företaget till att vara den ledande nordiska leverantören av avancerade nätverkslösningar, säger Björn Boldt-Christmas, chef för Bure IT-tjänster. - Efter sammanslagningen med Santa Monica Software Finland Oy nästa år, har vi kommit en bra bit på väg, tillägger Björn Boldt-Christmas. - Genom Bure blir vi en del av en intressant och snabbt växande koncern inom IT-området. Bure utgör en mycket kompetent ägarpartner som stöd i vår fortsatta expansion, säger Tapani Kurki, VD för Santa Monica Software Finland Oy. - Santa Monica Software Finland Oy har förutom sin kompetens en ledande ställning som både matchar och kompletterar vår egen. Kunskapen om och erfarenheten av den senaste tekniken är mycket god i Finland. Dessutom har Santa Monica Software Finland Oy en utmärkt möjlighet att expandera på de snabbväxande marknaderna i Baltikum, säger Salcom AB:s VD, Claes Nilsson. Salcom AB förvärvade tidigare i år nätverksleverantören Finternet Oy vars verksamhet nu kommer att samordnas med Santa Monica Software Finland Oy. Santa Monica Software Finland Oy bildades 1989 av nuvarande VD, Tapani Kurki. 1997 utökades ägarkretsen med det finska investmentbolaget Arctos Capital. Båda dessa ägare kvarstår som ägare efter Bures förvärv. Santa Monica Software Finland Oy beräknas under 1998 omsätta cirka 270 MSEK med mycket god lönsamhet. Företaget är baserat i Helsingfors och har dessutom verksamhet i ytterligare 3 finska städer samt i dotterbolag i Estland. Bure IT/InfoMedia är idag verksamt inom IT-tjänster, Informationstjänster och Handel & Distribution med företag såsom CR&T, Dimension, Salcom, UDAC, Citat Mediaproduktion, Erda och de tre börsnoterade företagen Sifo Group, Guide Konsult och Scribona. Omsättningen inom affärsområdet beräknas 1998 uppgå till cirka 11 000 MSEK. Göteborg den 22 oktober 1998 Investment AB Bure (publ) För ytterligare information kontakta: Björn Boldt-Christmas, chef IT-tjänster, Bure 0705-88 76 85 Tapani Kurki, VD, Santa Monica Software Finland Oy +358-9-613 89 11 Claes Nilsson, VD, Salcom AB 08 - 630 50 00 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se/ Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1998/10/22/19981022BIT00040/981023 Santa Monica.doc http://www.bit.se/bitonline/1998/10/22/19981022BIT00040/981023 Santa Monica.pdf