Bure förvärvar liftarna i Vemdalen och bildar Fjäll Invest

Bure förvärvar liftarna i Vemdalen och bildar Fjäll Invest Åre och Vemdalen i samarbete Investment AB Bure förvärvar skidanläggningen i Vemdalen, omfattande liftsystemen i Vemdalsskalet och Björnrike, samt skidskolor och sportverksamhet. Bure som tidigare i år genom förvärv av Åre Invest AB tog över ägandet i Å.R.E. AB, utökar därmed sina intressen inom svensk fjällturism. Anläggningarna i Vemdalen och Åre svarar tillsammans för ca 25% av den svenska marknaden. Bure förvärvar skidanläggningen i Vemdalen av familjen Anders Holmberg. Anläggningen består av 16 liftar med 33 pistade nerfarter. Liftverksamheten omsätter ca 30 Msek och är idag Sveriges fjärde största anläggning. Verksamheten kommer att drivas i ett nytt bolag under namnet Vemdalsfjäll AB, med Torgny Svensson som chef. Personalen kommer att erbjudas anställning i det nya bolaget. Åre Invest AB äger 95% av aktierna i Å.R.E. AB som bl a äger och driver liftsystemen i Åre. Åre Invest kommer att byta namn till Fjällinvest AB, i vilket Å.R.E. och Vemdalsfjäll kommer att ingå som två parallella dotterbolag. "Åre/Vemdalen har Sveriges bästa naturliga förutsättningar för alpin skidåkning och kan erbjuda varierande skidåkning av hög kvalitet. Jag ser en fortsatt stor utvecklingspotential med skidåkningen i fokus och de båda orternas respektive fördelar och identiteter att bygga vidare på", säger Ingemar Lindström, chef för Fjällinvest och vd för Å.R.E. AB, och tillägger: "Förvärvet av skidanläggningen i Vemdalen innebär ny samlad styrka och förstärkt konkurrensförmåga för de två alpina områdena i Jämtlands län. Tillsammans kommer anläggningarna att svara för ca 25% av den svenska marknaden. Fjällinvest AB kommer att få en omsättning som överstiger 200 Msek och bedöms kunna visa god lönsamhet." Hotellanläggningarna i Vemdalsskalet och Björnrike ingår ej i förvärvet. De kommer att vidareutvecklas av familjen Holmberg. Presskonferens angående ovanstående hålls på Hotell Gamla Teatern, Thomeegränd 20 i Östersund med start kl. 11.00 idag onsdag 2 juli. Ingemar Lindström, chef för Fjällinvest och vd för Å.R.E., Anders Holmberg, C&A Holmberg, Torgny Svensson, Vemdalsfjäll och Per Henrik Berthelius, Investment AB Bure, kommer att finnas på plats. Göteborg den 2 juli 1997 Investment AB Bure (publ) För mer information kontakta: Ingemar Lindström, Å.R.E. AB 010-680 39 66 Anders Holmberg, C&A Holmberg AB 08-663 06 90, 070-640 28 80 Per Henrik Berthelius, Investment AB Bure 031-35 76 35 Mer information finns att få på http://www.bit.se/ Följande filer finns att ladda ned: (970702 Vemdalen 2.DOC)