Bure förvärvar Norlab

Bure förvärvar Norlab - ännu ett steg in på den norska marknaden för hälso- och sjukvårdstjänster Bure Hälsa och Sjukvårds dotterbolag inom diagnostik, Nova Medical, förvärvar laboratorieföretaget Norlab i Norge. Norlab omsätter ca 16 MSEK och genomför analyser på uppdrag av primärvård och privatpraktiserande läkare i hela landet. Förvärvet av Norlab bildar plattform för vår expansion i Norge. Vi kan nu erbjuda det norska sjukvårdssystemet våra erfarenheter av att utveckla laboratoriemedicinsk verksamhet, säger Bengt Belfrage, VD för Nova Medical. Nova Medical är Nordens ledande laboratorieföretag med en omsättning på drygt 400 MSEK i årstakt och fler än 500 medarbetare. Verksamheten bedrivs vid nio sjukhus i Sverige samt på laboratorier i Polen, Danmark och nu också i Norge. Bure Hälsa och Sjukvård har sedan tidigare verksamhet inom sjukvårdsområdet i Norge genom Volvat, landets ledande privata sjukhus, och dess dotterbolag Bergen Medisinske Senter respektive Wille-gruppen med verksamhet inom sjukvård och arbetshälsovård. Den årliga omsättningstakten för Bure Hälsa och Sjukvårds norska verksamhet uppgår till ca 300 MSEK. Bure Hälsa och Sjukvård ingår i Investment AB Bure och driver verksamhet inom områdena sjukvård, äldrevård, arbetshälsovård, diagnostik samt materialförsörjning. Affärsområdet har en årsomsättningstakt på 2 mdr SEK och ca 2 800 medarbetare. Göteborg den 27 februari 1998 Investment AB Bure (publ) För mer information kontakta Saila Horttanainen, informationschef Bure Hälsa och Sjukvård +46-31-335 76 72 Mer information finns att få på http://www.bit.se/ Följande filer finns att ladda ned: (980227 Norlab.doc)