Bure har förvärvat de ledande finska och baltiska kunskapsföretagen Mercuri International och Mercuri Business Development Investment AB Bure har via det helägda holdingbolaget Mercuri International Group AB förvärvat 100% av aktierna i Mercuri International OY och Mercuri Business Development OY. Mercuri International OY är det ledande kompetensutvecklings- och konsultföretaget inom sälj-, kundservice- och management i Finland. Mercuri Business Development OY är det ledande kompetensutvecklings- och konsultföretaget inom sälj-, kundservice- och management i Estland, Lettland, Litauen, Ryssland, Ukraina, Moldavien och Vitryssland. Den sammanlagda omsättningen för verksamheterna uppgår till ca 140 MSEK. "- Förvärven av Mercuri International OY och Mercuri Business Development OY är ett viktigt steg i vår uppbyggnad av Mercurigruppen. Vi kan nu erbjuda Mercuris kunder samordnad kompetensutveckling i stort sett hela Europa inklusive Baltikum vilket är en väsentlig konkurrensfördel i den allt mer globala ekonomin", säger Wolfgang Bussmann, VD i Mercuri International Group. "- Förvärvet är ett viktigt steg på vägen inför planerna på en börsnotering inom en två års period", säger Sven-Åke Lewin, affärsområdeschef för Bure Utbildning. "- Affären innebär att vi ökar vår konkurrenskraft gentemot såväl kunder som kompetent personal. Att ingå i den internationella Mercurigruppen samt Bure Utbildning innebär att vi kan dra nytta av storföretagets strukturkapital, gemensamma utvecklingsprojekt och finansiella resurser för fortsatt snabb expansion. Det finns också intressanta möjligheter att i samverkan med Bure-ägda Informator Training Group, etablera en betydande IT-utbildningsverksamhet på den snabbväxande finska marknaden.", säger Clas-Håkan Wigell, VD för Mercuri International OY. Mercuri International OY och Mercuri Business Development OY ingår i Bure- ägda Mercurigruppen som är ett världsledande företag inom sälj- och kundservice. Efter förvärven finns Mercurigruppen i drygt 25 länder i Europa och omsätter ca 800 MSEK. I Bure Utbildning ingår även Informator Training Group AB som är Sveriges ledande företag inom IT-utbildning med ca 240 MSEK i omsättning. Bure Utbildning driver genom Vittra Förskolor och Skolor AB också för- och grundskolor. Årsomsättningstakten i Bure Utbildning uppgår efter förvärvet till ca 1100 MSEK. Göteborg den 13 januari 2000 Investment AB Bure (publ) För mer information kontakta: Sven-Åke Lewin, Affärsområdeschef, Bure Utbildning 031-335 76 78 svenake.lewin@bure.se 0706- 45 47 00 Clas-Håkan Wigell, VD Mercuri International OY +358 9 681 681 clas-hakan.wigell@mercuri.fi +358 400 412 496 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/13/20000113BIT00150/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/13/20000113BIT00150/bit0002.pdf