Bureföretag förvärvar Bergen Medisinske Senter

Bureföretag förvärvar Bergen Medisinske Senter - Fortsatt expansion på den norska marknaden för hälso- och sjukvårdstjänster Bure Hälsa och Sjukvårds dotterbolag, Volvat Medisinske Senter i Oslo, förvärvar Bergen Medisinske Senter, som är det största privata sjukvårdsföretaget i västra Norge med 42 anställda och 34 anslutna läkare. Förvärvet innebär för Bure Hälsa och Sjukvård en ökad närvaro på den norska marknaden för hälso- och sjukvårdstjänster. "Syftet med förvärvet är att etablera ett regionalt nätverk som kan samarbeta kring behandling av patienter och som förstärker den medicinska kompetensutvecklingen", säger Cato Lodding, VD för Volvat Medisinske Senter. "Bergen Medisinske Senter kommer att utgöra en viktig del av Volvats nätverk av vårdgivare." Volvat är Norges största privata sjukvårdsföretag och fortsätter sin expansion, under 1997 förvärvades Wille-gruppen med verksamhet inom sjukvård och arbetshälsovård. Genom förvärvet av Bergen Medisinske Senter stärker Volvat sin ledande ställning på den norska hälso- och sjukvårdsmarknaden. Den nya konstellationen kommer att ha kapacitet för över 200 000 patientbesök och ca 5 000 operationer per år. Den årliga omsättningstakten för Volvat uppgår efter förvärvet till ca 270 MSEK. "Förvärvet stärker ytterligare Volvats position i Norge. Jag ser en fortsatt stor potential för Bure Hälsa och Sjukvårds tillväxt på den norska marknaden för hälso- och sjukvårdstjänster", säger Per Båtelson, VD för Bure Hälsa och Sjukvård. Bure Hälsa och Sjukvård ingår i Investment AB Bure. Bure Hälsa och Sjukvård driver verksamhet inom områdena för sjukvård, äldrevård, arbetshälsovård, diagnostik samt materialförsörjning. Göteborg den 11 februari 1998 Investment AB Bure (publ) För mer information kontakta: Cato Lodding, VD Volvat Medisinske Senter 00947-22 95 75 00 Per Båtelson, VD Bure Hälsa och Sjukvård 031-335 76 35 Mer information finns att få på http://www.bit.se/ Följande filer finns att ladda ned: (980211 Bergen.doc)