Nova Medical vinner ny offentlig upphandling i Polen

Nova Medical vinner ny offentlig upphandling i Polen Bure Hälsa och Sjukvårds dotterbolag, Nova Medical, har genom sitt dotterbolag Nova Medical Polska i Gdansk fått i uppdrag att utföra laboratorieanalyser inom klinisk kemi och mikrobiologi för primärvården i Zukowo kommun utanför Gdansk. Verksamheten i Zukowo omsätter motsvarande cirka 1,5 MSEK. Det är andra gången Nova Medical Polska vinner en upphandling i Gdansk. Den första gällde laboratorieverksamheten inom primärvården i Kolbudy kommun, som var en av de första offentliga upphandlingarna i Gdansk. Nova Medical Polska svarar också för laboratoriemedicinen för mer än hälften av alla privatläkare i Gdanskområdet. "Med verksamheten i Zukowo befäster Nova Medical Polska sin ställning som ett av de ledande privata medicinska laboratorieföretagen i Polen. Genom att vi nu brutit isen och lyckats vinna två upphandlingar för primärvården har vi goda förhoppningar om att kunna vinna flera" säger Orwar Gustafsson, VD för Nova Medical. Bure Hälsa och Sjukvårds laboratorieverksamhet omsätter cirka 310 MSEK. Verksamheten bedrivs vid laboratorier i Stockholm, Skaraborg, Sörmland, Göteborg, Östersund och Polen. Hittills under 1997 har Nova Medical tagit över obduktionsverksamheten vid S:t Görans Sjukhus, förvärvat patologi/cytologiverksamheten vid Östersunds Sjukhus samt vunnit två av de första offentliga upphandlingarna i Gdansk. Göteborg den 6 juni 1997 Investment AB Bure (publ) För mer information kontakta: Orwar Gustafsson, VD Nova Medical 08-21 92 15 Hans-Erik Melin, Informationsansvarig Bure 031-335 76 51