Ny VD i UDAC

Ny VD i UDAC Pär Råghall har utsetts till ny VD för UDAC AB. Uppsalabaserade UDAC är ett av landets äldsta IT-företag som utvecklats från 1960-talets universitetsdatacentral till ett livskraftigt IT-företag väl rustat att möta 2000-talet. I juni 1997 såldes UDAC från Uppsala Universitet till Investment AB Bure. UDAC har bl a en viktig roll inom området IT för vård och omsorg - en del av Bure IT/InfoMedias verksamhetsområde för IT-tjänster. Hit hör också Adapt Information Systems som den 30 december 1997 blev ett helägt bolag inom BURE. De bägge bolagen kommer nu att fusioneras. Tillsammans omsätter de ca 100 MSEK och har ca 130 anställda. Pär Råghall som tillträder sin nya befattning den 1 februari kommer närmast från Enator Adedata AB där han varit VD. "UDAC är ett bra företag, som befinner sig i ett spännande utvecklingsskede. Det skall bli mycket stimulerande att tillsammans med kunder, medarbetare och ägare, få leda arbetet med att realisera de djärva framtidsplaner som finns för UDAC" säger Pär Råghall. Bengt Belfrage, som tillfälligt haft uppdraget som VD för UDAC, kvarstår i UDACs styrelse samtidigt som han går vidare till andra operativa uppdrag inom Bure. Göteborg den 15 januari 1998 Investment AB Bure (publ) För mer information kontakta: Bengt Belfrage, VD UDAC till den 1 februari 018-471 77 08 alt 0705-16 32 45 Pär Råghall, VD UDAC fr o m den 1 februari. 0708-18 44 26 Knut Leman, Informationsdirektör AB Bure 031-335 76 75