Burson-Marsteller prisas på Spinngalan 2014

Stockholm, 21 november 2014. Burson-Marsteller tog hem flest priser på Spinngalan 2014. Byrån vann guld i kategorin ”Årets samhällsinformationskampanj” med kampanjen #Backie för organisationen Euromelanoma. Genom att på ett nyskapande sätt knyta an till ”selfie”-fenomenet och koppla på en genomtänkt ambassadörsbearbetning lyckades kampanjen trots begränsad budget skapa ökad medvetenhet om hudcancer via ett stort genomslag i både traditionella och digitala kanaler.

- #Backie visade att organisationer kan nå långt även med en begränsad budget, så länge man fokuserar på rätt budskap i rätt kanaler och kombinerar det med ett nyskapande anslag, säger Richard Yams, ansvarig för kampanjen hos Burson-Marsteller.

För kampanjen ”Är du Klaus-Heidi?” på uppdrag av Lufthansa tilldelades företaget tillsammans med DDB tre olika priser, bland annat guld i ”Årets integrerade kampanj” samt silver i ”Årets PR-kampanj”.

- Priserna är ett kvitto på att vi lyckas skapa värde med vårt integrerade sätt att lösa kommunikationsutmaningar, säger Helena Olsson, vd på Burson-Marsteller

Båda kampanjerna är också nominerade till European Excellence Awards som delas i 4 december i Paris.

Utmärkelser vid Spinngalan 2014

Årets samhällsinformationskampanj

Guld: Burson-Marsteller med ”#Backie – När svenskar vände ryggen till cancer” för Euromelanoma.

Årets integrerade kampanj

Guld: Burson-Marsteller och DDB Stockholm med ”Är du Klaus-Heidi?” för Lufthansa.

Årets bästa PR-kampanj

Silver: Burson-Marsteller och DDB Stockholm med ”Är du Klaus-Heidi?” för Lufthansa.

Årets konsumentkampanj

För mer information om priserna och juryns motiveringar, besök gärna:

För ytterligare kommentarer eller information, vänligen kontakta:

Burson-Marsteller
Helena Olsson, VD
Tel: +46 8 440 1206
Email: helena.olsson@bm.com
www.burson-marsteller.se

Burson-Marsteller (www.burson-marsteller.com) grundades 1953 och är idag en av de ledande globala PR- och kommunikationsbyråerna. Genom kunskapsbaserad kommunikation erbjuds kunder ett strategiskt tänkande och genomförande av program inom ett komplett utbud av tjänster såsom PR, Public Affairs och digitala medier. Företaget är representerat genom 72 kontor och 87 partnerfilialer i sammanlagt 112 länder över sex kontinenter. Burson-Marsteller är en del av Young & Rubicam Brands, ett dotterbolag till WPP (NASDAQ: WPPGY), ett av världens främsta konglomerat av byråer inom kommunikationstjänster.