Business Sweden presenterar Exportchefsindex för första kvartalet – Ökad optimism bland exportföretagen

Idag presenterades Exportchefsindex för första kvartalet i år. Chefekonom Lena Sellgren konstaterar ”att optimismen bland exportföretagen ökar men att skillnader mellan stora företag och små och medelstora företag består”. Stora företag är mest positiva kring nuläget, medan små och medelstora företag ger de starkaste prognoserna.

Exportchefsindex, EMI, ökade till 58,2 det första kvartalet, från 55,5 det fjärde kvartalet i fjol. Att EMI ligger över 50-strecket indikerar att de företag som tror på en förstärkning är fler än de som förväntar sig en försvagning av exportutvecklingen. Tudelningen mellan EMI nuläge och EMI prognos består. EMI nuläge fortsatte att öka kraftigt till 59,8, från 53,6 föregående kvartal. Det är den högsta nivån sedan slutet av 2013. EMI prognos (index för de framåtblickande frågorna) fortsatte svagt nedåt till 56,6. Lena Sellgren påtalar att ”I ett historiskt perspektiv ligger EMI prognos dock fortsatt på en hög nivå”.

Sammantaget ökade optimismen bland såväl stora företag som små och medelstora företag (SME) i denna mätning. Skillnader mellan stora företag och SME kvarstår dock. Stora företag är mest positiva kring nuläget, medan SME gav de starkaste prognoserna.

Andelen exportföretag som förväntar sig ökad marknadsefterfrågan har minskat något sedan föregående mätning. Index för förväntad exportefterfrågan på tre månaders sikt ligger dock fortsatt på 50 eller högre för samtliga regioner. Den förväntade exportefterfrågan från Europa stärkes påtagligt, medan prognosen för övriga regioner inte är lika stark som i föregående mätning. Lena Sellgren menar ”att det indikerar att oron kring den nya amerikanska administrationen med ökad protektionism och ökad risk för handelskrig i mindre utsträckning har påverkat Europa”.

Ladda hem rapporten här.

Elisabeth Somp, presschef Business Sweden

+46 72 540 93 38, elisabeth.somp@business-sweden.se

Business Swedens syfte är att hjälpa svenska företag att nå sin fulla internationella potential och utländska företag att investera och expandera i Sverige. Det gör vi genom strategisk rådgivning och praktiskt stöd, såväl i Sverige som på nära 50 av världens mest intressanta marknader. Business Sweden bildades den 1 januari 2013 genom en sammanslagning av Exportrådet och Invest Sweden. Business Sweden ägs av staten och näringslivet, som representeras av Utrikesdepartementet och Sveriges Allmänna Utrikeshandelsförening.