Kreativt utbyte ska öppna för svenska affärer i Turkiet

Den 18 september samlar Business Sweden och generalkonsulatet i Istanbul svenska företag och representanter från de kreativa näringarna i Sverige och Turkiet. Satsningen, ”Sweden 360”, omfattas bland annat av en paneldebatt om den svenska livsstilens betydelse för Sveriges framgångar inom kreativa näringar samt en utställning med svenska produkter och tjänster på Sveriges generalkonsulat i Istanbul.

- Svenska kreativa näringar har stor betydelse för svensk export. Vi hoppas därför att vi kommer att se fler kreativa svenska företag i Turkiet. Befolkningen här är ung, påläst och intresserad av skandinaviska varumärken. Förhoppningsvis blir detta event ett av många i Turkiet, säger Antoine Fanoun, handelssekreterare och chef för Business Sweden i Turkiet.

Panelen, som leds av generalkonsuln Jens Odlander, består av Leyla Alaton, styrelseledamot i turkiska Alarko Holding, Tom Beckman, kreativ chef på Prime Group/Weber Shandwick, Konrad Bergström, grundare och vd för Zound Industries, samt Aysen Savci, tidigare handelssekreterare i Turkiet och konstnär.

Därefter visar Electrolux, Ericsson, Volvo, Duni, Kosta Boda, Hästens, Lammhults, O’Learys, TeliaSonera och Wasa, upp sina produkter och tjänster. Kvällen bjuder också på en middag med svenska rätter, som följs av uppträdanden med de svenska musikerna Daniel Lemma, Magnus Lindgren och Mehmet Ikiz, samt en DJ-duo från kollektivet Femtastic.

Sverige är idag ett av världens mest kreativa länder med företag, produkter och tjänster i världsklass inom bland annat mode, musik, design och film. Vårt land har rankats bland topp tre i internationella kreativitetsindex flera år i rad.

- Förklaringen kan ligga i svenskars livsstil: svenskar är snabba på att sätta nya trender och anta nya trender från utlandet, är välutbildade, beresta och tekniskt kunniga, säger Antoine Fanoun.

Antoine Fanoun, handelssekreterare, Business Sweden Turkiet, T: + 90 212 317 90 55
Emilie Eliasson Hovmöller, pressekreterare, Business Sweden, T 072-540 93 38

Business Sweden stärker Sverige som en attraktiv, innovativ och konkurrenskraftig affärspartner. Med cirka 400 medarbetare både i Sverige och i 57 länder, underlättar vi för svenska företag att växa internationellt och för utländska företag att investera i Sverige. Det gör vi genom strategisk rådgivning och praktiskt stöd. Business Sweden ägs av staten och näringslivet. Det delade ägandet ger tillgång till kontakter och nätverk på alla nivåer.