Massa- och pappersdelegation från Brasilien och Chile till Sverige

Den 12-17 oktober arrangerar Business Sweden tillsammans med Swedish Pulp and Paper Technology Group (PPT) en brasiliansk och chilensk delegation till Sverige. Syftet är att presentera svenska företag för potentiella kunder och viktiga beslutsfattare samt i förlängningen ge dem möjlighet att utveckla sina affärer på den brasilianska och chilenska marknaden.

- Industrin i Brasilien och Chile ser sig nu om efter lösningar som optimerar produktionen och reducerar framför allt energikostnaderna. Jag ser goda möjligheter för svenska företag att möta denna utmaning. Sverige är känt för att ha satsat mycket i forskning och utveckling inom papper och pappersmassa, forskningsinstitutet Innventia är ett bra exempel på det, säger Johan Norén, handelssekreterare och chef för Business Swedens kontor i Brasilien.

- Medlemmarna i Pulp and Paper Technology Group (PPT), som representerar leverantörsindustrin till världens skogsindustri, har genom åren haft regelbundna möten med den sydamerikanska skogsindustrin och då i synnerhet med Brasilien och Chile. Dessa möten har betytt mycket för en ömsesidig utveckling mot en konkurrenskraftig skogsindustri i regionen, säger Ulf Frölander ordförande i PPT.

Den brasilianska och chilenska delegationen består av 17 representanter från 11 företag, bland annat två av de största sydamerikanska skogsproducenterna Arauco och CMPC. Delegationen får möjlighet att träffa Andritz, Valmet, ABB, Akzo Nobel, Somas, Chemrec, Outukumpu, UMV, NAF, Alfa Laval, Clean Combustion, Bosch Rexroth, Yara Miljö och Firefly, samt göra studiebesök till Ångpanneföreningen, Sweco, Billerud Korsnäs, och Innventia.

Av den svenska massa- och pappersproduktion exporteras nära 90 procent. Svensk massaexport till Brasilien uppgår till 87,6 miljoner SEK och pappersexporten till 286,4 miljoner SEK. Motsvarande siffra för svensk pappersexport till Chile är 69 miljoner SEK.

Emilie Eliasson Hovmöller, pressekreterare, Business Sweden, T 072-540 93 38
Johan Norén, handelssekreterare, Business Sweden Brasilien, T +55 11 98932 9176
Tomas Korseman, handelssekreterare, Business Sweden Chile, T +56 9 660 605 86

Business Sweden stärker Sverige som en attraktiv, innovativ och konkurrenskraftig affärspartner. Med cirka 400 medarbetare både i Sverige och i 57 länder, underlättar vi för svenska företag att växa internationellt och för utländska företag att investera i Sverige. Det gör vi genom strategisk rådgivning och praktiskt stöd. Business Sweden ägs av staten och näringslivet. Det delade ägandet ger tillgång till kontakter och nätverk på alla nivåer.