Nomineringarna klara till Stora Exportpriset 2014

För tionde året i rad delar Business Sweden ut Stora Exportpriset till ett framgångsrikt svenskt exportföretag. 10-årsjubiléets prisutdelning äger rum den 7 maj i Stockholms stadshus. De fem nominerade företagen är Arcam, Bolon, Lexington Company, Klarna och Tacton Systems.

För att bli nominerad ska företaget visa en stark utveckling av sin export på flera marknader och bidra till en positiv utveckling av sysselsättningen i den svenska verksamheten.

De nominerade företagen till Stora Exportpriset 2014 är:

Arcam AB, Mölndal
Arcam utvecklar och säljer utrustning för att producera komponenter ur metallpulver från digitala tredimensionella modeller. Kunderna återfinns främst inom ortopediska implantat samt inom flygindustrin.

Bolon AB, Ulricehamn
Bolon är ett designföretag som tillverkar innovativa och exklusiva designgolv för den kommersiella marknaden. Med fokus på design, produktutveckling och hållbarhet, har företaget byggt upp ett brett försäljningsnät med partners över hela världen.

The Lexington Company AB, Stockholm
Lexington erbjuder design- och kvalitetsmedvetna konsumenter ett komplett livsstilskoncept i klassisk New England-stil. Lexingtons vision är att etablera sig som det ledande livsstilsvarumärket på utvalda marknader i Europa och därefter i andra delar av världen.

Klarna AB, Stockholm
Klarna tillhandahåller enkla, säkra och kostnadseffektiva betallösningar för e-butiker med syfte att öka deras försäljning. På så vis görs internethandeln enklare och säkrare både för e-butiker och slutkunder.

Tacton Systems AB, Stockholm
Tacton utvecklar högteknologiska produktkonfigurationslösningar som bygger på artificiell intelligens. Affärsidén är att göra det så enkelt som möjligt för företag inom tillverkningsindustrin att sälja och konfigurera avancerade och komplexa produkter.

Läs mer om Stora Exportpriset

Magnus René, vd Arcam, tel: 0702-79 89 99

Klara Persson, pressansvarig Bolon, tel: 0321-53 04 17
Helene Bruneheim Johansson, PR & Event Coordinator Lexington Company, tel: 08-545 558 03, Annika Hökmark, presskontakt Micael Bindefeld AB, tel: 070-678 11 00
Jonas Köpniwsky, PR Manager Klarna, tel: 070-882 84 40
Christer Wallberg, vd Tacton Systems, tel: 073-032 49 70, Petra Lindgren, PR-chef Tacton Systems, tel 073-661 49 68

Business Swedens presstelefon, T 072-540 93 38

Business Sweden stärker Sverige som en attraktiv, innovativ och konkurrenskraftig affärspartner. Med cirka 500 medarbetare i 57 länder och i varje region i Sverige, underlättar vi för svenska företag att växa internationellt och för utländska aktörer att investera i Sverige. Business Sweden ägs av staten och näringslivet. Det delade ägandet ger tillgång till kontakter och nätverk på alla nivåer.