Optimism bland storföretagen höjer exporttemperaturen

Exportchefsindex, EMI, ökade till 55,5 det fjärde kvartalet, från 53,9 det tredje kvartalet. Att EMI ligger över 50-strecket indikerar att företagen har en positiv syn på exportutveckling.

EMI nuläge ökade med 5,5 enheter till 53,6 från 48,1 föregående kvartal. Att index åter ligger över 50 talar för att den mer pessimistiska synen än normalt bland företagen vid förra mätningen var tillfällig. EMI prognos (index för de framåtblickande frågorna) föll däremot med 2,3 enheter till 57,5. I ett historiskt perspektiv ligger dock index för prognos fortsatt högt.

-        Vi kan konstatera att företagen förväntar sig ökad exportefterfrågan från samtliga regioner och det är framför allt storföretagen som visar en ökad optimism säger Lena Sellgren, chefekonom Business Sweden.

Skillnader mellan storföretagen och små och medelstora företag består. Till skillnad från förra mätningen är det storföretagen som står för uppgången i EMI nuläge, medan stämningsläget bland SME dämpades något. EMI prognos föll däremot för samtliga företag.

Andelen exportföretag som förväntar sig ökad marknadsefterfrågan har ökat sedan föregående mätning. Index för förväntad exportefterfrågan på tre månaders sikt ligger nu över 50 för samtliga regioner. Det indikerar att företagen ser optimistiskt på exportefterfrågan från samtliga regioner, särskilt Asien.

Elisabeth Somp, presschef Business Sweden

+46 72 540 93 38, elisabeth.somp@business-sweden.se

Business Swedens syfte är att hjälpa svenska företag att nå sin fulla internationella potential, och utländska företag att nå sin potential genom investeringar i Sverige. Det gör vi genom strategisk rådgivning och praktiskt stöd, såväl i Sverige som på nära 50 av världens mest intressanta marknader. Business Sweden ägs av staten och näringslivet och bildades den 1 januari 2013 genom en sammanslagning av Exportrådet och Invest Sweden.