Svensk paviljong på Expo Forestal

Den 29-31 oktober, arrangerar Business Sweden och Sveriges ambassad i Mexiko en svensk paviljong för svenska företag på Expo Forestal 2014. National Forestry Commission (CONAFOR) i Mexiko anordnar mässan som ska främja hållbara kommersiella samarbeten inom skogsindustrin. Mexikos president Enrique Peña Nieto och Sveriges klimatambassadör Anna Lindstedt deltar i invigningen.

I september arrangerade Business Sweden ett besök för CONAFOR:s generaldirektör i Sverige som en del av ett projekt för Interamerikanska utvecklingsbanken och Världsbanken. Mötet utmynnade bland annat i ett beslut om att delta i Expo Forestal.

Mässan ger svenska företag möjlighet att marknadsföra maskiner, utrustning, skogsbrukstjänster och produkter för den internationella skogsbruksindustrin. Här möts industriledare, akademiker, företag, beslutsfattare och statliga aktörer för att diskutera samarbeten, export och import av skogsbruksvaror, samt de senaste forskningsresultaten.

Expo Forestals fokus är på biologisk mångfald, teknik och produktivititet för skogsindustrin. Sverige ligger i framkant vad gäller miljöteknik och är internationellt erkända för sina kunskaper på området.

- En gemensam svensk paviljong underlättar för företag som vill visa upp sina produkter, då Sverige ses som ett globalt föregångsland för miljön, säger Mayra Mateos, chef för Business Swedens kontor i Mexiko.

De svenska företagen får även möjlighet att delta i Expo Forestals seminarieprogram. Talare är bland andra representanter från Världsbankens avdelning för hållbar utveckling, miljö- och naturresursdepartementet i Mexiko, samt Oregon State University som kopplar ihop forskning med produktutveckling inom skogsbruk.

I den svenska paviljongen deltar företagen BCC AB, Haglöf, Logosol samt Volvo/Mack.

Expo Forestal äger rum vartannat år på Expo Guadalajara i Mexiko City.

Mayra Mateos, chef för Business Sweden i Mexiko, T +52 55 9126 3432
Emilie Eliasson Hovmöller, pressekreterare, Business Sweden, T 072-540 93 38

Business Sweden stärker Sverige som en attraktiv, innovativ och konkurrenskraftig affärspartner. Med cirka 400 medarbetare både i Sverige och i 57 länder, underlättar vi för svenska företag att växa internationellt och för utländska företag att investera i Sverige. Det gör vi genom strategisk rådgivning och praktiskt stöd. Business Sweden ägs av staten och näringslivet. Det delade ägandet ger tillgång till kontakter och nätverk på alla nivåer.