Svenska exportföretag fortsatt optimistiska

Exportchefsindex (EMI) för andra kvartalet 2017 steg med 2,9 enheter till 62,8, från 58,2 det första kvartalet. Att EMI ligger över 50-strecket indikerar att fler företag tror på en förstärkning än en försvagning av exportutvecklingen konstaterar chefekonom Lena Sellgren som idag presenterade de färska siffrorna.

EMI prognos ökade påtagligt med 6,3 enheter till 62,9 från 56,6. Bedömningen av exportorderstockarna har under en längre tid varit dyster, men ligger för andra kvartalet i rad över 50-strecket. Andelen exportföretag som förväntar sig längre leveranstider det kommande kvartalet ökade påtagligt till drygt 20 procent det andra kvartalet. Det indikerar ett ökat resursutnyttjande i ekonomin.

-        Det råder högkonjunktur bland svenska exportföretag och Exportchefsindex ökade till sin högsta nivå sedan andra kvartalet 2011. Index ökade för samtliga delfrågor, vilket signalerar markant förhöjd optimism bland exportföretagen. Ökningen är över förväntningarna och att det finns en möjlighet att vi underskattar kraften i konjunkturuppgången, säger Business Swedens chefekonom Lena Sellgren.

Lönsamheten i exportföretagens försäljning i både nuläget och på tre månaders sikt ökade emellertid endast måttligt jämfört med det första kvartalet. Andelen exportföretag som förväntar sig ökad marknadsefterfrågan ökade för samtliga regioner, med undantag av Europa.

-        Att företagen förväntar sig en ökad markandsefterfrågan är mycket positivt och tyder på en stark framtidstro. Osäkerheten kring det franska presidentvalet har sannolikt bidragit till den relativt sett svagare utvecklingen i Europa, fortsätter Lena Sellgren.

Läs Business Swedens Exportchefsindex.

Elisabeth Somp, presschef Business Sweden

+46 72 540 93 38, elisabeth.somp@business-sweden.se

Business Swedens syfte är att hjälpa svenska företag att nå sin fulla internationella potential och utländska företag att investera och expandera i Sverige. Det gör vi genom strategisk rådgivning och praktiskt stöd, såväl i Sverige som på nära 50 av världens mest intressanta marknader. Business Sweden bildades den 1 januari 2013 genom en sammanslagning av Exportrådet och Invest Sweden. Business Sweden ägs av staten och näringslivet, som representeras av Utrikesdepartementet och Sveriges Allmänna Utrikeshandelsförening.