Svenskt kött ser framtid i kinesiska köket.

Välkommen på lunchseminarium där Kinas ambassadör Chen Yuming och Landsbygdsminister Sven-Erik Bucht talar med svenska råvaror och det kinesiska köket i centrum. Fokus läggs på förutsättningarna för export av svenskt griskött till Kina.

Vi bjuder på en kinesisk festmåltid tillagad av svenska råvaror,

Onsdag 18 nov 11:30 – 13:30, Restaurang Formosa, Kornhamnstorg 2, Gamla Stan, Stockholm

Svensk livsmedelsproduktion är inriktad på kvalité och hållbarhet, något som efterfrågas av en växande kinesisk medelklass. Temat för dagens lunch är möjligheterna att öka den svenska livsmedelsexporten till Kina. Nästa steg är en affärsdelegation som syftar till att få exporttillstånd för svenska livsmedel till Kina. Delegationsresan i slutet av november leds av Landsbygdsminister Bucht och arrangeras av Business Sweden.

Kina är idag världens största livsmedelsimportör och importerar en stor del från EU-länderna. En delegationsresa ger svenska företag möjlighet att öka sin kunskap om den kinesiska marknaden och om förutsättningarna för att exportera till Kina. Resan erbjuder också en arena att knyta kontakter med möjliga samarbetspartners.

Under varumärket ”Try Swedish” sprids kunskap om svensk matkultur, svensk produktion av råvaror.

Vid lunchen finns representanter för Kött & Charkföretagen, HK Scan och Business Sweden tillgängliga för frågor.

Presentationerna sker på engelska.

Föranmälan krävs

Elisabeth Somp, Head of Media relations, Business Sweden

elisabeth.somp@business-sweden.se T +46 (0)72 540 93 38

Business Sweden stärker Sverige som en attraktiv, innovativ och konkurrenskraftig affärspartner. Med cirka 400 medarbetare i Sverige och på 46 marknader, underlättar vi för svenska företag att växa internationellt och för utländska företag att investera i Sverige. Det gör vi genom strategisk rådgivning och praktiskt stöd. Business Sweden ägs av staten och näringslivet. Det delade ägandet ger tillgång till kontakter och nätverk på alla nivåer.

Om oss

Business Sweden är en sammanslagning av Exportrådet och Invest Sweden. Vi gör Sverige mer attraktivt att göra affärer med. www.business-sweden.se