Branschföreningen Interiör & Design ny medlem i Butikerna

Den nybildade organisationen Branschföreningen Interiör & Design (BID) är ny medlem i Butikerna som därmed åter omfattar tio medlemsorganisationer och totalt cirka 5000 enskilda handlare/leverantörer.

Tidigare fanns det två föreningar inom glas- och porslinsbranschen; en för leverantörer och en för detaljister.

- På grund av strukturella förändringar i branschen har behovet och nyttan av en gemensam förening framstått allt tydligare. Därför har vi nyligen slagit oss samman och bildat Branschföreningen Interiör & Design, säger Peter Mattsson, ordförande i den nybildade föreningen med förkortningen BID.

Sveriges Glas- & Porslinshandlareförbund, som har varit medlemmar i Butikerna tidigare, lades ner i slutet av förra året.

- Därför känns det extra bra att BID nu beslutat sig för att bli medlem, säger Butikernas vd Bengt Hedlund.

Peter Mattsson berättar att man i starten är cirka 90 medlemmar, 20 leverantörer och 50 handlare och att man räknar med att bli totalt cirka 250 innan årets slut. Den gemensamma portalen www.bidmagazine.se blir ansiktet utåt med information till såväl medlemmar som personal och konsumenter.

- Medlemskapet i Butikerna känns självklart eftersom vi är intresserade av driva handelsfrågor rent allmänt. Dessutom innebär det många konkreta förmåner för våra medlemmar, avslutar Peter Mattsson.

För mer information kontakta:
Peter Mattsson, ordförande BID, 070-591 13 49
Bengt Hedlund, vd Butikerna, 08-505 970 31

Om oss

Butikerna är ett samarbete mellan flera branschorganisationer för små och medelstora företag inom svensk detalj- och servicehandel. Totalt har man cirka 4 000 medlemmar.Butikerna arbetar med opinionsbildning och näringspolitiska frågor såsom att påverka lagstiftning och villkor för den enskilda handlaren. Man erbjuder också sina medlemmar juridiskt stöd och medlemsförmåner.Butikerna samarbetar med Företagarna vilket ytterligare förstärker såväl opinionsbildningen och medlemsförmånerna.Anslutna branschorganisationer:Cykel Motor och SportfackhandlarnaLek- och BabybranschenSvensk Servicehandel & Fast FoodSvenska AntikvariatföreningenSveriges bagare & konditorerSveriges Bowlinghallars FörbundZoohandlarnas Riksförbund

Citat

Peter Mattsson, ordförande BID
Därför känns det extra bra att BID nu beslutat sig för att bli medlem.
Bengt Hedlund, vd Butikerna