by Crowd tar in Laika Consulting som delägare – får branschexpertis

Report this content

Laika Consulting har förvärvat 10 procent av aktierna i by Crowd AB. Därmed får by Crowd dels tillgång till djup kunskap om finansmarknaden, dels till ett investerarnätverk av 75 000 investerare. Laika Consulting kommer att utveckla by Crowds plattform.

Laika Consulting grundades 2004 och har en stark position inom finansiell marknadskommunikation. I och med förvärvet kommer investerare att erbjudas nya vägar att komma i kontakt med intressanta investeringsobjekt och affärsmöjligheter.

– Att vi får Laika Consulting som delägare är mycket betydelsefullt för vår framtida expansion. Laika har dels djup kunskap om finansmarknaden, dels ett mycket stort och väl fungerande nätverk med både institutionella och privata investerare. Dessutom har bolaget gedigen kunskap om finansiell kommunikation. Sammantaget innebär det att vi och Laika är en perfekt matchning, säger Peter Dahlberg, vd på by Crowd.

Ingmar Rentzhog, vd för Laika Consulting, ser ljust på såväl by Crowds framtid som på marknaden för crowdfunding.

– Jag är övertygad om att crowdfunding kommer att spela en allt större roll när bolag ska finansiera sig. Konceptet passar perfekt till våra marknadsföringstjänster för bolag som står inför till exempel en emission eller notering. Under åren har vi fått ett flertal erbjudanden om att investera i företag verksamma inom crowdfunding, men vi tackade nej, säger Ingmar Rentzhog, vd på Laika Consulting och fortsätter:

– Till skillnad mot andra aktörer har by Crowd en stark position inom fler områden än finansiering. Förutom crowdfunding har bolagets två andra plattformar, Jobs by Crowd och Sales by Crowd, mycket stor potential och det finns flera synergier, säger han.

Kopparberg Invest, i dag näst största ägare i by Crowd, har som tidigare kommunicerat lagt ett bud att förutom Laikas andel förvärva övriga delägares andel av by Crowd. Det formella beslutet kommer att tas på en extra bolagsstämma den 9 februari 2015. Kopparberg Invest investerar i nordiska bolag med global potential och egen försäljning, alternativt i bolag som är nära marknadslansering. by Crowd kommer att expandera i USA under första kvartalet 2015.

Förutom att Laika Consulting blir delägare i by Crowd har Laika Consulting fått i uppdrag att väsentligt vidareutveckla plattformen investorbycrowd.se. Nylanseringen av plattformen kommer att ske under senvåren 2015.

I samband med förvärvet kommer Ingmar Rentzhog att väljas in i by Crowds styrelse.

För mer information går det bra att kontakta nedan kontaktpersoner:
by Crowd: Peter Dahlberg, vd, 073-543 33 34
Laika Consulting: Ingmar Rentzhog, vd, 08-440 82 42, ingmar.rentzhog@laika.se

Om by Crowd
by Crowd hjälper företag hitta kompetens, kapital och affärer vid tillväxt. Detta genom att aktivera nätverk för att nå rätt kontakter i flera led. by Crowd har skapat ett digitalt, skalbart nätverk där bolaget samlar alla företag som söker tillväxt. Beroende på om du som företagare söker någon att anställa, nya affärer i form av återförsäljare och kunder eller smart kapital så skapar du en annons på någon av by Crowds tre plattformar: Jobs by Crowd, Investor by Crowd eller Sales by Crowd. Mer information www.bycrowd.se

Om Laika Consulting
Laika Consulting är en oberoende kommunikationskonsult med rötter inom finansbranschen. Bolagets styrka, det som skiljer oss från andra, är vår gedigna kunskap och erfarenhet av finansområdet i kombination med ett brett kunnande inom kommunikation. Laika Consulting hjälper sina uppdragsgivare med allt ifrån strategisk rådgivning till konkreta tjänster inom såväl marknadsföring som finansiell försäljning. Bland de som anlitar Laika Consulting återfinns banker, försäkringsbolag, kapitalförvaltare, finansiella rådgivare och bolag med behov av extern finansiering. Mer information www.laika.se

Taggar: